Sökning: "diskriminering i rättssystemet"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden diskriminering i rättssystemet.

  1. 1. EU-rätten och den svenska dispositionsprincipen - En utredning av Braathens-målet och dess påverkan på svensk civilprocessrätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Greta Preuss; [2023]
    Nyckelord :EU-rätt; civilprocessrätt; processrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sedan Sverige blev medlem i EU 1995 har det svenska rättssystemet genomgått stora förändringar. EU-medlemskapet har medfört att lagstiftaren och nationella domstolar har fått ett stort antal principer och tolkningsmetoder att ta hänsyn till, även vid tillämpningen av uteslutande nationell rätt. LÄS MER

  2. 2. Tillgång till rättssystemet för barn med funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Bodil Ritzén; [2022]
    Nyckelord :Folkrätt; mänskliga rättigheter; funktionsrätt; barn med funktionsnedsättning; funktionsrättskonventionen; tillgång till rättssystemet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Children with disabilities are at much greater risk than other children of being exposed to violence and sexual abuse. Additionally, they are not considered credible witnesses to their experiences and are at risk of not being entrusted to the legal system. LÄS MER

  3. 3. Positiv särbehandling i Sverige - En kritisk analys av Sveriges tolkning av positiv särbehandling i relation till EU-rätten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Ylva Stagler; [2021]
    Nyckelord :jämställdhet mellan kvinnor och män; positiv särbehandling; förbud mot diskriminering; undantag; undantagsregel; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Equality between women and men in the workplace is important when working towards an equal society. This essay aims to investigate how Sweden has interpreted the exemption from discrimination called positive action. The concept is based on EU law and is formulated to promote equality between men and women at the workplace. LÄS MER

  4. 4. En kritisk diskursanalys om DO:s uppdrag - - En undersökning av två debattartiklar och en replik från åren 2017-2018 med koppling till access to justice om diskursen om DO:s uppdrag.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Saia Nawsad Said; [2020]
    Nyckelord :Discrimination; The Equality Ombudsman; access to justice; Norman Fairclough; Critical discourse analysis; Diskriminering; Diskrimineringsombudsmannen; tillgång till rättsskipning; kritisk diskursanalys.; History and Archaeology; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras hur diskursen om DO:s uppdrag, i två debattartiklar och en replik från 2017-2018, kan analyseras utifrån kritisk diskursanalys från Norman Fairclough. Därefter görs en undersökning på hur diskursen kan kopplas till frågan om access to justice, i synnerhet om individens tillgång till domstolsprövning. LÄS MER

  5. 5. Bristande tillgänglighet på universitetet ur ett internationellt perspektiv - Samspelet mellan diskrimineringslagen och FN:s konvention om rättigheter för personer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Josefine Svahn; [2019]
    Nyckelord :Funktionsrättskonventionen; diskriminering; diskrimineringslagen; rätt till utbildning; CRPD; bristande tillgänglighet.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Author: Josefine Svahn Title: Lack of Accessibility in the University from an International Perspective Supervisor: Niklas Selberg Introduction On the 14th of January 2009 Sweden committed to the Convention on the Rights of Persons with Disabilities, a convention that seek to protect the rights of persons with disabilities. Article 24 of the CRPD, which concerns the right to inclusive education, states that all students with disabilities should be able to participate in the general education system without being discriminated. LÄS MER