Sökning: "educational publishing"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden educational publishing.

  1. 1. Mångkultur i ALMA-pristagares bilderböcker. : Hur framställs etniciteter, kulturmöten och mångkultur i bilderböcker?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linda Ohlfeldt; [2023]
    Nyckelord :children´s literature; ethnicity; race; cultural meeting; multiculture; diversity; interculture; preschool; Barnlitteratur; etnicitet; ras; kulturmöte; mångkultur; interkultur; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att utifrån Nikolajevas narratologiska litteraturanalys utföra bilderboksanalyser, utifrån ett mångkulturellt och interkulturellt perspektiv, med fokus på hur etniciteter, kulturmöten och mångfald framställs. I urvalet valdes bilderböcker skrivna av nationella och internationella författare som tilldelats ett av världens största litteraturpriser, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA). LÄS MER

  2. 2. Öppen vetenskap : Hur vetenskap kan förstås utifrån ett förändrat samhälle

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Björn Fritz; [2021]
    Nyckelord :Open science; open research; open scholarship; new public management; research culture; library and information studies; political policy; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Modern science, as we today know it has its roots in Europe during the renaissance, philosophers then begun to form knowledge on the rules for how nature science should work in its quest in understanding the universe. The seventeenth century was also when scientific journals came into circulation, this represents a great leap in how science was communicated in contrast to earlier private correspondence directly between scholars. LÄS MER

  3. 3. Constructing 'the Other': A Study of Cultural Representation in English Language Textbooks

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Ivanoff; Amanda Andersson; [2020]
    Nyckelord :English Language Textbooks; ELT; cultural representation; Critical Discourse Analysis; CDA; Visual Semiotics; Circles of World Englishes; the hidden curriculum; hegemonic discourses; imagined communities; Orientalism; the Other ;

    Sammanfattning : Educational textbooks have the power to influence pupils’ perception of the world. In the subject of English, this specifically concerns learning about cultures in different parts of the world where English is used. LÄS MER

  4. 4. THE USE OF TEXTBOOKS IN THE SPANISH SCHOOL CONTEXT An analysis on teachers’ perspectives

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Teresa Peydro Llavata; [2018-08-25]
    Nyckelord :textbooks; school context; teachers; publishing houses; education;

    Sammanfattning : The tendency in the use of textbooks in Spain has raised questions in relation to the way teachers perceive the use of these materials, what are the reasons behind their use and the possible alternatives that can be introduced. With the use of a virtual ethnography, the present dissertation aims to examine a series of forums and blogs and this way, extract the reflections of Spanish teachers among these issues. LÄS MER

  5. 5. Produktion av digitala läromedel för elever med blindhet : En problematiserande studie om tillgängliggörande

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Björn Nyqvist; [2018]
    Nyckelord :students with blindness; accessibility; participation; digital teaching materials; discursive psychology; equivalent education; braille; elever med blindhet; tillgänglighet; delaktighet; digitala läromedel; diskurspsykologi; likvärdig utbildning; punktskrift;

    Sammanfattning : Målet med denna studie är att belysa hur läromedelsproducenter och personal vid SPSM:s läromedelsavdelning talar om hur den pågående digitaliseringen av läromedelsmarknaden påverkar tillgång till och tillgänglighet i läromedel för elever med blindhet. En fråga som också fokuseras är ansvaret för att denna elevgrupp får möjlighet till delaktighet genom tillgång till samma läromedel som övriga elever. LÄS MER