Sökning: "elevens personlighet"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden elevens personlighet.

  1. 1. Musik och samhällsdidaktik : En intervjustudie om gymnasielevers upplevelse av musik i samhällskunskapsundervisningen

    Magister-uppsats, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning; Jönköping University/Didaktik i Samhällsämnena; Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Magnus Åhström; [2021]
    Nyckelord :Music; lyrics; aesthetic learning; teaching; social studies didactics; student s life- world; upper secondary school.; Musik; låttexter; estetiska läroprocesser; undervisning; samhällsdidaktik; elevens livsvärld; gymnasieskola.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka gymnasielevers upplevelse av musik och låttexter som ett didaktiskt redskap inom ramen för samhällskunskapsämnet. Studien avser också att öka förstå- elsen för de faktorer som påverkar elevernas upplevelse av detta didaktiska redskap, samt deras upplevelse av estetiska läroprocesser på gymnasienivå. LÄS MER

  2. 2. Feedback i grundsärskolan. : Lärares beskrivningar av att använda sig av feedback i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Frida Skoog; Elisabet Ringqvist; [2020]
    Nyckelord :Intellectual disability; teaching; feedback; communication; alternative and complementary communication; assessment for learning.; Intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskolan; undervisning; feedback; kommunikation; multimodal kommunikation; formativ bedömning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra lärares perspektiv på hur feedback görs föratt stödja elevens lärande i grundsärskolans undervisning. Två frågeställningarhar formulerats utifrån syftet: Med vilka olika verbala och icke-verbala uttryckkommunicerar lärare feedback till eleverna i undervisningen? och Hur beskriverlärare i grundsärskolan den feedback de ger sina elever? Studien har enkvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer där 10 intervjuer med lärareinom grundsärskolan har genomförts. LÄS MER

  3. 3. ÖST MÖTER VÄST En kvalitativ studie om kinesiska invandrarföräldrars förväntningar på svenska skolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Ching-Pei Chen; Zhenzhen Fang; [2019-05-07]
    Nyckelord :Kinesiska invandrarföräldrar; förväntningar; symbolisk interaktionism; interkulturell kompetens; konfucianism;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta examensarbete var att undersöka och analysera kinesiska invandrarföräldrars förväntningar och förtroende för den svenska skolan. Teori: Symbolisk interaktionism används som ett analysredskap att hjälpa oss att förstå och förklara mänkliga beteende och känslor. LÄS MER

  4. 4. Sinnesslö och bildbar : En studie om eleverna på Skolan för sinnesslöa barn och Slagsta skola under 1905–1915

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Johanna Andersson; [2018]
    Nyckelord :sinnesslö; sinnesslöskola; Slagsta skola; Skolan för sinnesslöa barn; Föreningen för sinnesslöa barns vård;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker eleverna som gick på Skolan för sinnesslöa barn och Slagsta skola under 1905–1915. Undersökningen ämnar besvara vilka elever som blev antagna på skolorna och vilka förhållanden de kom från, men också hur de beskrevs av skolans lärare och läkare. LÄS MER

  5. 5. "Det är ju inte en engångslektion som gör det" : Strategiskt relationsarbete för ökad inkludering i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Folkesson; Johanna Björklund; [2018]
    Nyckelord :delaktighet; extra anpassningar; handledning; KASAM; ledning och stimulans; lärande; motivation; relationellt perspektiv; relationer; specialpedagogik; strategier; struktur; tillgänglig undervisning;

    Sammanfattning : I rollen som specialpedagog ges insyn i andra pedagogers arbete och det blir tydligt att lärare arbetar mycket olika då de skapar lärmiljöer för sina elever. Det kan dock vara svårt att utläsa vad som är kopplat till lärarens personlighet och vad som är genomtänkta strategier och förhållningssätt, särskilt när det handlar om att bygga relationer. LÄS MER