Sökning: "employer branding faktorer"

Visar resultat 6 - 10 av 100 uppsatser innehållade orden employer branding faktorer.

  1. 6. Employer branding inom vård och omsorgssektorn : En kvalitativ studie om privata och offentliga vårdcentraler

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Charlie Björklund; Karl Odebäck; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; brand building; attracting staff; retaining staff; organizational culture; work environment; Employer branding; varumärkesbyggnad; attrahera personal; bibehålla personal; organisationskultur; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hela vård och omsorgssektorn har idag stor personalbrist och svårigheter att rekrytera personal. Enligt statistik kommer det krävas ökad personal inom vården ända fram till år 2035. Vilket blir en stor utmaning för en bransch som redan idag lider av stora svårigheter att attrahera personal till verksamheterna. LÄS MER

  2. 7. Viktiga faktorer för att stora industrier ska attrahera arbetskraft : Med fokus på norra Sveriges industrier ur ett medarbetarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Isaac Fremling; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; Employee retention; White Collar; Blue Collar; Herzberg s tvåfaktorteori;

    Sammanfattning : Den gröna omställningen har lett till stora investeringar i norra Sveriges industrier. Dessa investeringar har skapat fler jobb och därav behov av fler individer. På grund av norra Sveriges låga befolkningstäthet i kombination med ökad efterfrågan har företag problem att attrahera och rekrytera personal till sin verksamhet. LÄS MER

  3. 8. Vart tog alla vägen? : En kvantitativ studie av orsakerna till att den svenskahotellpersonalen inte återvänder efter Covid-19.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Viktor Dahlqvist; [2023]
    Nyckelord :Hotel industry; staff shortage; staff perspective; employer attractiveness; work motivation; covid-19; employer branding; job demands resources; competence; personnel development; Sweden; Hotellbranschen; personalbrist; personalperspektiv; arbetsgivarattraktivitet; arbetsmotivation; covid-19; employer branding; job demands resources; kompetens; personalutveckling; Sverige;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att dels utifrån ett personalperspektiv undersöka och förstå huruvida arbetsgivarattraktivitet och arbetsmotivation bidrar till personalbristproblematiken inom den svenska hotellbranschen, för att sedan utforska vilka aspekter som påverkar personalens återkomst till branschen. För att besvara syftet har studien utgått ifrån frågeställningarna ”Vilka faktorer ligger bakom att tidigare personal inom hotellbranschen inte återvänder efter COVID-19 pandemin?” samt ”Vilka arbetsrelaterade justeringar kan genomföras för att locka tillbaka kvalificerad personal till branschen?”. LÄS MER

  4. 9. ”Vi är jätteduktiga på att göra jättemycket, men vi är urdåliga på att tala om vad vi faktiskt gör” : En kvalitativ studie om hur en mindre kommun arbetar med sitt arbetsgivarvarumärke för att attrahera generation Z.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linn Eriksson; Emelie Lind Kylli; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; EVP Employee value proposition ; Attractive work; Generation Z; Public sector organization; Arbetsgivarvarumärke; EVP; Attraktivt arbete; Generation Z; Offentlig organisat ion;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa en djupare förståelse för vad generation Z upplever som attraktivt hos en arbetsgivare och hur en mindre kommun använder sitt arbetsgivarvarumärke för att attrahera generation Z. För att uppnå syftet studerades en mindre kommun och dess HR-medarbetare om arbetet för att attrahera nya medarbetare. LÄS MER

  5. 10. Vad är grejen med Generation Z? - En kvalitativ studie om att förstå förhållandet mellan Generation Z och arbetsgivare.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Johanna Mårtensson; Ebba Hjalmarsson; [2023]
    Nyckelord :Generation Z; Generationstillhörighet; The Psychological Contract; Self Determination Theory; Employer Branding; Intersektionalitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en förståelse för Generation Z's inträde på arbetsmarknaden genom att undersöka förhållandet mellan Generation Z och arbetsgivare eftersom det finns ett kunskapsgap om hur detta ter sig i verkligheten. Detta görs till följd av analysering av deras förväntningar på varandra och genom att beakta generationstillhörighet. LÄS MER