Sökning: "engelska och skola"

Visar resultat 1 - 5 av 127 uppsatser innehållade orden engelska och skola.

  1. 1. ”Viktigast att kunna prata. Lättare att skaffa vänner då.” : Nyanlända elevers upplevelser av undervisning på en mottagningsenhet

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Anna Ahokas; [2023]
    Nyckelord :nyanlända elever; upplevelser; lärande; förberedelseklass; kunskap; mottagningsenhet;

    Sammanfattning : Studien har genom kvalitativa semi-strukturerade intervjuer studerat yngre nyanlända elevers upplevelser av undervisning och social tillhörighet. Studiens specifika syfte är att undersöka upplevelser av undervisning och social tillhörighet, hos nyanlända elever i årskurs 4–6, under deras tid i en förberedande klass på en mottagningsenhet. LÄS MER

  2. 2. Lärares syn på digitala prov i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Jonnie Stoltz; [2023]
    Nyckelord :SAMR-modellen; digitalisering; högstadiet; skola; teknologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur digitala verktyg används som bedömningsmetod inom  matematik på högstadiet. Studien genomfördes som en kombination av en kvantitativ enkätstudie med 67 matematiklärare på högstadiet och fyra kvalitativa intervjuer med matematiklärare på högstadiet. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteratur i engelskundervisningen : En kvalitativ forskningsstudie om hur grundskolelärare i årskurs 4–6 och bibliotekarier ser på skönlitteratur på engelska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Utbildningsvetenskap och Matematik

    Författare :Cecilia Hennessy; [2022]
    Nyckelord :engelsk skönlitteratur; engelskundervisning; årskurs 4–6; lärarintervjuer; bibliotekarieintervjuer; bibliotek; läsfrämjande; läsfrämjande strategier; läroplanen.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken plats engelsk skönlitteratur har i årskurs 4–6 i svenska engelskklassrum. Metoden jag har använt mig av är semistrukturerade intervjuer. För att få en tydlig bild har jag intervjuat både lärare och bibliotekarier för att se hur de arbetar för att främja elevers intresse i läsning. LÄS MER

  4. 4. Personers upplevelser av att anpassa sitt liv utifrån sin kroniska inflammatoriska tarmsjukdom (IBD)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Sandra Blom; Evelina Wenhov; [2022]
    Nyckelord :adaptation; experience; IBD; Inflammatory Bowel Disease; self-care; anpassningar; egenvård; IBD; Inflammatorisk tarmsjukdom; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inflammatorisk tarmsjukdom (IBD) inkluderar Ulcerös kolit och Crohns sjukdom som kännetecknas av återkommande inflammation i tarmen. Etiologin för sjukdomarna är fortfarande okänd och forskning visar en ökning, framför allt i Europa. LÄS MER

  5. 5. En skola i läromedelsnormer? : En studie om normer i engelskläromedel och vad dessa normer kan förmedla till eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emelie Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; normer; normkritik; stereotypiska föreställningar;

    Sammanfattning : Studien syftar till att lyfta fram de normer som eleverna kan komma i kontakt med när de arbetar med engelsktextböcker. Genom att framhäva och synliggöra de normer som kan återfinnas i textböcker möjliggörs reflektioner och diskussioner gällande andra människors livstillvaro, kulturer och samhällsfrågor i andra delar av världen där det engelska språket utövas (Lgr11, Skolverket, 2019). LÄS MER