Sökning: "erfarenhetsbaserad lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden erfarenhetsbaserad lärande.

  1. 1. Specialistsjuksköterskors upplevelser av rotationstjänstgöring mellan ambulans och annan instans inom akutsjukvården

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sara Näsvall Stenqvist; Linn Hjärtmyr; [2022]
    Nyckelord :Nursing; Combined service; Specialistnurse; Security; Variation; Job satisfaction; Competence; Omvårdnad; Rotationstjänst; Specialistsjuksköterska; Trygghet; Variation; Arbetsglädje; Kompetens;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den ansträngda vårdverksamheten leder till negativa konsekvenser såsom att sjuksköterskor lämnar yrket, erfarenhetsbaserad kompetens försvinner och vårdens förutsättningar för god kvalitet försämras. Ökad kunskap om specialistsjuksköterskors upplevelser av sina arbetsförhållanden kan bidra till att de väljer att stanna kvar i yrket vilket kan leda till förbättrad patientsäkerhet. LÄS MER

  2. 2. Att komplettera matematikläroböckerna : En kunskapsöversikt för att synliggöra hur matematikläroböckerna kan kompletteras för att utveckla matematisk förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Erica Swerre; Beatrice Törnros; Max Friman; [2021]
    Nyckelord :educational material; everyday life; elementary school; mathematics teaching.; läromedel; vardag; grundskolan och matematikundervisning;

    Sammanfattning : Matematiken är en stor del av vårt vardagsliv. Matematikundervisningen är idag till stor del läroboksbaserad och abstrakt vilket inte bidrar till långsiktiga användbara kunskaper. LÄS MER

  3. 3. Påverkansfaktorer och lärdomar vid övergång till distansledarskap : Ledares upplevelser och hantering av övergången från fysisk närvaro till ledarskap på distans

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ingrid Stanojevic; John Eriksson; [2021]
    Nyckelord :distansledare; distansledarskap; förändringsledarskap; Covid-19;

    Sammanfattning : I studien redogörs påverkansfaktorer som skapas vid övergången från fysiskt- till distansledarskap och lärdomar om vad som händer med ledarskapet. Vi diskuterar kring distansledarskapsutveckling och dess förutsättningar. Vårt syfte är att belysa ledarnas viktigaste erfarenhetsbaserad upplevelser och lärdomar. LÄS MER

  4. 4. Tolerans, jämlikhet och social rättvisa, vilken roll spelar det interkulturella lärandet? : En studie om hur samhällskunskapslärare i gymnasiet uppfattar interkulturellt lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Daniel Tornberg; [2021]
    Nyckelord :Intercultural teaching; Intercultural learning; intercultural; cultures; teaching; upper secondary school education; civics; didactics; civic didactics; equality; social justice; tolerance; education.; Interkulturellt lärande; interkultur; samhällskunskapsundervisning; samhällskunskapsdidaktik; kultur; jämlikhet; social rättvisa; tolerans; utbildning; gymnasieutbildning. ;

    Sammanfattning : Intercultural learning is an aspect in all matters of teaching, including civics. Although it is not specified “how” intercultural learning should be included or defined in civics. LÄS MER

  5. 5. "Det är inte så det ska vara i naturen" : En kvalitativ studie om elevers kunskaper om vattenkraftens effekter i naturen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Erica Johansson; [2021]
    Nyckelord :ekosystemtjänster; erfarenhetsbaserad kunskap; kunskapsdimensioner; vattenkraft; samisk traditionell kunskap;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie med syftet att utveckla kunskap om hur elevers tidigare erfarenheter och upplevelser kan ha betydelse för hur de förstår vattenkraftens effekter på ekosystemtjänster. För att uppfylla syftet har frågeställningarna: vilka kunskapsdimensioner kommer till uttryck i elevers samtal om vattenkraftens effekter på ekosystemtjänster och vad grundar sig kunskapen i besvarats. LÄS MER