Sökning: "examensarbete lärare enkät"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden examensarbete lärare enkät.

  1. 1. Lärares erfarenheter av studiebesök i religionskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Miltorp Lempinen; Madeleine Svensson; [2023]
    Nyckelord :studiebesök; religion; lärare; erfarenheter; möjligheter; svårigheter; religionskunskap;

    Sammanfattning : I vårt examensarbete har vi undersökt lärares erfarenheter av studiebesök i religionskunskapsundervisning. För att undersöka detta har vi ställt följande frågor: vilka faktorer påverkar hur många studiebesök som utförs, vilka församlingar besöks och varför väljer läraren dessa församlingar, vilka är de didaktiska möjligheterna och svårigheterna med studiebesök och hur påverkar studiebesök elevernas lärande? Datan samlades in via en enkät som besvarades av 20 lärare i religionskunskap och två semistrukturerade intervjuer utfördes. LÄS MER

  2. 2. Vardagsföreställningar om begreppet kraft hos gymnasieelever : En studie med kvantitativ och kvalitativ undersökning i gymnasieskolan

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Ibrahim Alo; [2023]
    Nyckelord :Pedagogiska teorier; vardagsföreställningar; uppfattningar; kraft; undervisningsmetoder; gymnasieskolan; Newtons lagar.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har en studie genomförts om vilka vardagsuppfattningar som finns bland gymnasieelever innan de studerar rörelselagarna, och om dessa uppfattningar kommer att försvinna efter att de studerat kraft och rörelse i skolan. En enkät bestående av 6 frågor utan lösningsalternativ genomfördes på en grupp elever i två olika skolor. LÄS MER

  3. 3. Användandet av digitala verktyg i gymnasiekemi : Digitala verktygs påverkan på kemiämnet utfrån lärar- och elevperspektiv.

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Masuma Sultana; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; upplevelse; kemiundervisning; lärande; gymnasiet; kemididaktik; simulering; animering.;

    Sammanfattning : Kemi anses vara ett svårt ämne eftersom elever kan tycka att det är utmanande att förstå ett makroskopiskt respektive ett mikroskopiskt perspektiv och framförallt förstå molekylmodeller med tredimensionell struktur. Olika studier visar på positiva effekter på elevers inlärning när de får använda digitala verktyg såsom simulering, animering med mera eftersom det kan leda till att elever kan skapa en bättre bild av och en ökad förståelse inom kemiämnet. LÄS MER

  4. 4. A techno-economical analysis of a solar PV system and a feasibility study for biogas production for cooking – A case study of the Tumaini Open School in Tanzania

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Miljö- och energisystem

    Författare :Martina Prpic Vucenov; Lovisa Magnusson Ericsson; [2023]
    Nyckelord :electricity demand; electricity services; electricity consumption; electricity load profile; micro off-grid standalone solar system; solar energy; solar optimisation; solar optimization; PV optimisation; battery optimisation; biogas; biogas plants in developing countries; clean cooking; Tabora; Tanzania; school; MFS; Minor Field Study; biofertiliser; biofertilizer; EWB-SWE; Engineers Without Boarders; SDG 3; SDG 7; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en fallstudie av Tumaini Open School för gravida studenter och studerande mödrar i Tabora, Tanzania. Genom den ideella organisationen Ingenjörer utan gränser Sverige genomförde författarna en Minor Field Study i Tanzania för att fastställa efterfrågade eltjänster, det resulterande elbehovet och den maximala dagliga effektkurvan för skolan vid fullskalig verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Ett lärarperspektiv på tidiga insatser för elever i åk F-3 som är i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Emma Rosberg; Sophie Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :diskurs; grundläggande taluppfattning; grundskolans tidiga år; lärarperspektiv; matematiksvårigheter; scaffolding; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka vilka tidiga insatser som finns att tillgå för de elever som är i eller riskerar att hamna i matematiksvårigheter. Vidare har det även varit av intresse att studera vilka diskurser som framträder när lärare talar om tidiga insatser och hur dessa fungerar. LÄS MER