Sökning: "fältstudie pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden fältstudie pedagogik.

  1. 1. "Jag vill kunna genomföra mitt uppdrag" : En fallstudie om personalinflytande på en förskola

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Egil Karlow; [2022]
    Nyckelord :Employee participation; preschool; pedagogics; activity theory; Marx; management; trust.; Personalinflytande; förskola; pedagogik; verksamhetsteori; Marx; styrsystem; tillit.;

    Sammanfattning : Detta är en fallstudie om personalinflytande på en förskola. Studien belyser vad som möjliggör och vad som förhindrar personalens inflytande i verksamheten. Behovet av kunskap inom detta område är kopplad till frågan om hur tillitsbaserade former, för styrning av de offentliga verksamheterna, ska kunna utvecklas. LÄS MER

  2. 2. Raising children in the midst of gang crime : A minor field study in South Africa

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Mirjam Einarsson; Jennifer Ljungkrantz; [2022]
    Nyckelord :Caregivers; Cape Flats; South Africa; Gangsterism; Risk and protective factors; Social initiatives;

    Sammanfattning : The purpose of this field study is; through caregivers' description of their community, to gaina greater understanding of caregivers' experiences of raising children in areas with high gang crime in the Cape Flats, South Africa. This is achieved through ethnography and qualitative interviews with six caregivers. LÄS MER

  3. 3. If it’s safe, and it’s successful -then it’s OK : An ethnographic study of key factors and interaction in a Therapeutic Horsemanship program for Young People

    Master-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Mia Harri; [2021]
    Nyckelord :Equine Assisted Interventions; Equine Assisted Learning; Equine Assisted Services; Therapeutic Horsemanship; Disadvantaged; Young People; Child; Rescue Horses; Groundwork;

    Sammanfattning : The cross-scientific field of Equine Assisted Interventions (EAI) for human health, education and wellbeing is wide, varied, and rapidly growing with an expressed need of increased knowledge. Interventions involving horses are used to address a variety of difficulties and suggested as an alternative option for children and youth in need of support, who for different reasons do not or cannot benefit from traditional therapeutic or educational contexts or settings. LÄS MER

  4. 4. Från abstrakt till klockrent! : En kvalitativ studie om kollektiva arbetssätt som metod i bildundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Eleni-Jane Coucouravas; [2020]
    Nyckelord :Bildundervisning; Kollektiva arbetssätt; Action painting; Sociokulturell teori; Pedagogik.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur kollektiva arbetssätt kan förändra bildundervisningen på ett lekfullt sätt för att öka elevernas engagemang och lust i bildundervisningen, individuellt men också kollektivt. Jag har studerat hur eleverna upplever det kollektiva arbetssättet genom Action painting som en metod till undersökningen. LÄS MER

  5. 5. Det outtalade. Uppmärksammas och bemöts tyst maktspel i skolan och på fritids? : En fältstudie av kroppsspråk på lågstadiet: Hög- och lågstatusspel och Härskartekniker samt deras Motstrategier och alternativ som Bekräftartekniker och Lågaffektivt bemötande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Margot Lande; [2019]
    Nyckelord :Non Verbal Communication; Elementary school; After-school programme; Master Suppression Techniques; Counter-strategies; High and Low status swing; Low Arousal Approach; positioning; interaction; pedagogics; power relations.; Bekräftartekniker; fritidshem; härskartekniker; hög- och lågstatusspel; ickeverbal kommunikation; kroppsspråk; kränkning; lågaffektivt bemötande; pedagogik; makt; motstrategier; relationsskapande.;

    Sammanfattning : Det outtalade – What is not uttered. The purpose of this study is to observe and analyze interaction between young children and between them and their educators focusing on power relations shown by non verbal communication. LÄS MER