Sökning: "hur formas en individ"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden hur formas en individ.

  1. 1. ”Man behöver belysa ämnen för att kunna höja dem” En aktionsforskningsstudie om vilka kunskaper och färdigheter inom estetiska uttrycksformer som kan utvecklas genom kollegialt lärande.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sandra Lundgren; Matilda Andersson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; utvecklingsarbete; förskola; kollegiala samtal; estetiska uttrycksformer; estetik; didaktik; professionsutveckling; reflektion;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med utvecklingsarbetet är att undersöka vilka didaktiska kunskaper och färdigheter inom estetiska uttrycksformer som uppmärksammas, utvecklas och konstrueras i kollegiala samtal tillsammans med pedagoger i förskolan. Teori: Utvecklingsarbetet har sin bärande teorigrund utifrån socialkonstruktionistiskt perspektiv men också med inslag från didaktikens ramverk. LÄS MER

  2. 2. Det osynliga våldets problem - En transdisciplinär analys av straffrättens hantering av psykiskt partnervåld

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Johan Larsson; [2023]
    Nyckelord :straffrätt; psykiskt våld; partnervåld; intimt partnervåld; transdisciplinär; postmodern; rättssociologi; definition av psykiskt partnervåld; modell av psykiskt partnervåld; rättssociologisk analysmetod; empirisk; utsatthet; PEV; IPV; våld i nära relationer; grov fridskränkning; grov kvinnofridskränkning; överträdelse av kontaktförbud; rättslära; coercive control; intimate terrorism.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This thesis seeks an answer to the question: does current criminal law adequately answer the perceived problem of psychological partner violence? Based on available statistics psychological violence is the most common form of partner violence, despite this its’ role in public debate, legislation and applied law has been peripheral until recently. The main question stems from the hypothesis that Swedish criminal law faces difficulties regarding psychological partner violence. LÄS MER

  3. 3. ”Det var en del av min identitet, utan den visste jag inte vem jag var” : En kvalitativ studie om hur stödinsatser, stämpling och stigma påverkat före detta kriminella mäns identitetsformande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Hilda Ajob; Lilian Ashaneh; [2023]
    Nyckelord :identity; support efforts; labeling; stigmatization; exit process; identitet; stödinsatser; stämpling; stigmatisering; exitprocess;

    Sammanfattning : Under en kort tid har brottsligheten i Sverige ökat och blivit ett allvarligt och omtalat samhällsproblem. Det är en komplex process att lämna en kriminell miljö som ofta kan innebära en rad olika utmaningar. LÄS MER

  4. 4. “Lärare förstår inte hur jobbigt det är” : talängsliga elevers upplevelser av muntliga situationer i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kim Blomgren; [2023]
    Nyckelord :Muntliga situationer; muntlig presentation; svenskundervisning; retorik; talängslan; talrädsla; oro för att tala; muntligt nationellt prov;

    Sammanfattning : Denna studie avser att bidra med kunskaper och insikter gällande elever som upplever talängslan inför muntliga situationer i svenskämnet. Studiens syfte är att redogöra för vad som bidrar till talängslan samt hur elevers förutsättningar inför muntliga situationer ser ut. LÄS MER

  5. 5. STÖDPEDAGOGENS YRKESUPPDRAG Villkor och förutsättningar

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kristina Bryneson; [2022-01-31]
    Nyckelord :stödpedagog; LSS; daglig verksamhet; analytisk dualism; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; etik inom omsorgen; support educator; daily activities; analytic dualism; neuropsychiatric disabilities; ethics in care;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur yrkesverksamma stödpedagoger uppfattar yrkesuppdragets förutsättningar i arbetet med personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, inom daglig verksamhet och boende med särskilt service. Teori: Med stöd av den analytiska dualismen och etik inom omsorgen formas en bild av relationen mellan samhälle och individ i förhållande till tid. LÄS MER