Sökning: "företag demokrati"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden företag demokrati.

  1. 1. Svenska företags implementering av regeringens Handlingsplan för företagande och mänskliga rättigheter. : En jämförande studie av två svenska företag och deras hållbarhetsrapporter

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för mänskliga rättigheter och demokrati

    Författare :Fredrika Olbers; [2023]
    Nyckelord :Företagande och mänskliga rättigheter; UNGP; Sveriges regering; handlingsplan; jämförande studie; implementering; CSR.;

    Sammanfattning : This essay examines the implementation of the Swedish government's Action Plan on Business and Human Rights by two Swedish companies. The study is conducted using a qualitative method in combination with a comparative approach. LÄS MER

  2. 2. Slöjan i mångfadens ljus : En diskursanalys av hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Amanda Gyunda; [2023]
    Nyckelord :Genus; Genusvetenskap; Mångfald; Representation; Jämlikhet; Intersektionalitet; Postkolonialism; Kriskommunikation; Varumärkeskris; Makt; Bourdieu; Kapital; Arla; Bris; Mathem; Kapitalism; Sjal; Slöja; Diskursanalys; Förgivettagande; Subjektsposition;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik genom en analys av två parters kritiserade reklamkampanjer där kvinnor i sjal representeras. Jämlikhetens konflikt med kapitalismen är central och i studien behandlas frågor om makt, representation, genus och ras. LÄS MER

  3. 3. A Case Study on social media : platforms for freedom or tyranny?

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Maen Rahmoun; [2023]
    Nyckelord :social media; Arab spring revolutions; freedom; tyranny.; sociala medier; arabiska vårens revolutioner; frihet; tyranni.;

    Sammanfattning : Some assert that social media has contributed in one way or another to organizing the work of revolutionaries and those seeking freedom and democracy on its platforms and has provided them with a space to express their opinion against authoritarian regimes. However, the information policies of the companies behind social media can discourage activists and enable authoritarian regimes. LÄS MER

  4. 4. Personalägda företag - liberalism eller socialdemokrati? : En jämförande fallstudie av personalägande i Sverige och USA

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Statsvetenskap; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Simon Nordin; [2022]
    Nyckelord :Employee ownership; liberal; social democracy; institutions; Sweden; United States; economic democracy; Personalägande; liberal; socialdemokratisk; institutioner; Sverige; USA; ekonomisk demokrati;

    Sammanfattning : This Master’s thesis examines the interesting paradox of why employee ownership is morecommon in the United States of America than in Sweden, when other forms of rights andbenefits for employees are more developed in the latter. This paradox boils down tounderstanding the characteristics of employee ownership and its relationship to thetraditional political left-right scale. LÄS MER

  5. 5. Föreningskultur, Kommersialiseringen & 51-procentsregeln

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linus Arkelius; Sebastian Petersson; [2021]
    Nyckelord :Football fans; Club culture; Club structure; Non-profit organizations; Commercialization; Organization culture; Swedish football; 50 1 rule.; Fotbollssupportrar; Föreningskultur; Ideella föreningar; Kommersialisering; Organisationskultur; Svensk fotboll; 51-procentsregeln;

    Sammanfattning : Svensk fotboll har en starkt rotad föreningskultur som bygger på ideellt engagemang,amatörmässiga ideal och demokrati. Under lång tid har dock fotbollen i stort genomgått enkommersialiseringsprocess där elitfotbollen allt mer styrs som företag och ekonomi blir alltviktigare. LÄS MER