Sökning: "förskolan rutinsituationer"
Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden förskolan rutinsituationer.
1. Barngruppsstorlek i förskolan : påverkan på barnen och förskolans verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Utifrån Skolverkets (2016b) riktlinjer för barngruppsstorleken i våra svenska förskolor bör åldersgrupper 1-3 år innefatta maximalt 12 barn och 4-5 år 15 barn. Idag är dock nästan varannan barngrupp större än riktlinjerna anger vilket skapat debatt och diskussioner om hur barngruppsstorleken påverkar förskolans verksamhet och barnens möjligheter samt välbefinnande. LÄS MER
2. Barns demokratiska röst i rutinsituationer. : En kartläggning av barns demokratiska utrymme i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Studien undersöker utrymmet som barns demokratiska röst har i rutinsituationer i förskolan med syfte att kartlägga utrymmet. Studien genomfördes med metodtriangulering där det kvantitativa består av observationer med ett schema och det kvalitativa av fältanteckningar. LÄS MER
3. Varför TAKK? : Hur rektorer/biträdande rektorer resonerar kring arbetet med TAKK i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) är ett sätt att öka barns språkutveckling och stödja barn i sina kommunikativa funktioner, genom att göra teckenrörelser i kombination med det talade språket. TAKK är en metod som används i många förskolor i Sverige, och därmed har ett växande intresse för forskning kring TAKK uppstått. LÄS MER
4. Rutinsituationer i förskolan : En observationsstudie om förskollärares arbetssätt i förskolans hall
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare arbetar i rutinsituationer samt vilka möjligheter till lärande som skapas. För att undersöka detta genomfördes fem observationer av tre förskollärare, vid påklädning i förskolans hall. LÄS MER
5. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation : För ett inkluderande arbetssätt i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskaper om förskollärares uppfattningar om arbete med tecken som alternativ kompletterande kommunikation (TAKK). Studiens särskilda fokus är förskollärares egna beskrivningar kring hur de använder TAKK i verksamheten dels i syfte att skapa inkluderande lärmiljöer, dels för att möta och kommunicera med individuella barn som ännu inte har ett verbalt språk. LÄS MER