Sökning: "feminism gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden feminism gymnasiet.

  1. 1. "Dra åt helvete, Klädkodskollar" : ­En kvalitativ innehållsanalys av Jennifer Mathieus Moxie och hur den kan användas i ett värdegrundsarbete med fokus på feminism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Nellie Kullbor; [2022]
    Nyckelord :Gender; Young Adult Literature; Fundamental Values in School; Jennifer Mathieu; Genus; Ungdomsromaner; Litteratursamtal; Värdegrund i Skolan; Jennifer Mathieu;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att belysa hur litteratur kan användas i ett integrerat värdegrundsarbete i svenskundervisning på gymnasiet, utifrån exemplet Jennifer Mathieus roman Moxie (2021), med fokus på jämställdhet mellan könen. Genom att analysera romanen utifrån genus- och feministisk teori har värdefulla delar ur romanen lyfts fram. LÄS MER

  2. 2. Berika religionsundervisningen med magi : Harry Potter i skolans värdegrundsarbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sanne Vikenäs; [2022]
    Nyckelord :Värdegrund; gymnasiet; religion; Harry Potter; femininitet; maskulinitet; människors lika värde; postkoloniala perspektiv;

    Sammanfattning : Studies shows that youths today read books less frequently than before. This is, in my opinion problematic. This study aims towards an understanding in how the Harry Potter novels can enrich the teaching in upper secondary school in Sweden in the education of religions and ethics, for students to reflect, and discuss different topics of value. LÄS MER

  3. 3. Sexuellt våld i en digital tid : En kvalitativ undersökning av professionellastolkningar.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Annie Anjasdotter; [2022]
    Nyckelord :Adolescents; feminism; gender order; Internet; intersectionality; professionals; sexual violence; Feminism; Internet; intersektionalitet; könsmaktsperspektivet; professionella; sexuellt våld; ungdomar.;

    Sammanfattning : Sexuellt våld är ett utbrett problem bland unga tjejer. Enligt en nationell studie har nästan en tredjedel av tjejerna på gymnasiet blivit utsatta för sexuella övergrepp. Användandet av nya teknologier för att utöva sexuella övergrepp är ett fenomen som diskuteras i större utsträckning idag. LÄS MER

  4. 4. Teorier färgar eleven : Marxismen och feminismens framställning inom fem olikasamhällskunskapsböcker inom ämnet internationella relationer riktade motgymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Stefan Lestander; [2022]
    Nyckelord :Marxism; Feminism; International relations; Critical view; Textbooks; High school; Marxismen; Feminismen; Internationella relationer; Kritik; Läroböcker; Gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur de feministiska och marxistiska teorierna framställs i fem olika samhällskunskapsböcker på gymnasiet, inom det vetenskapliga ämnet internationella relationer. All användning av teorier inom internationella relationer färgar användaren, användningen av teorierna bidrar således till en viss uppfattning av verkligheten. LÄS MER

  5. 5. Är ideologierna döda i samhällskunskapsläromedel? : En jämförande studie av ideologiernas plats och användning i tre samhällskunskapsläromedel för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Xavier Volpato; [2019]
    Nyckelord :samhällskunskapsdidaktik; politiska ideologier; idékritik; diskursanalys; läromedel för gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Den följande uppsatsen avser att belysa hur olika samhällskunskapsläromedel presenterar och använder ideologierna från ett didaktiskt perspektiv. Uppsatsen är en beskrivande studie som med hjälp av idealtyper analyserar hur ideologier används i samhällskunskapsläromedel för gymnasieskolan med ämnesdidaktik i åtanke. LÄS MER