Sökning: "fenomenografin"

Visar resultat 16 - 20 av 197 uppsatser innehållade ordet fenomenografin.

  1. 16. Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Fanny Kvick; [2023]
    Nyckelord :förskola; TAKK; kommunikation; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation;

    Sammanfattning : I denna studie är syftet att bidra med kunskap om tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) i förskolan. Studien utgår från en forskningsfråga som fokuserar på hur förskollärare, en specialpedagog och en språkstödjare upplever TAKK i förskolan. LÄS MER

  2. 17. Slarvfel på matematikprov: Gymnasielärares erfarenheter av slarvfel och bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annie Olsson; Linnéa Lindqvist Fant; [2023]
    Nyckelord :bedömarreliabilitet; bedömarvaliditet; bedömning; kategoriskt perspektiv; matematikprov; relationellt perspektiv; slarvfel; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Slarvfel är ett vanligt begrepp inom matematikundervisningen i Sverige. Däremot finns det inga tydliga riktlinjer kring hur lärarna ska förhålla sig till fenomenet. Om lärare ser och bedömer slarvfel olika kan det finnas en risk för att bedömningen inte är likvärdig. LÄS MER

  3. 18. Varför sitter inte Sam still? : - En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av att undervisa elever med koncentrationssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Bernhardsson; [2023]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; pedagogisk lärmiljö; exekutiva funktioner; koncentrationssvårigheter;

    Sammanfattning : Skolan har ett särskilt ansvar över de elever som av olika anledningar uppvisar svårigheter i sin skolsituation. Elever med koncentrationssvårigheter uppfattas ofta som hyperaktiva vilket står i strid med ett förväntat klassrumsbeteende och problematiken inverkar direkt på elevens inlärningsförmåga. LÄS MER

  4. 19. Barns uppfattningar om vattnets kretslopp : En fenomenografisk studie av ett boksamtal och målaraktivitet utifrån en bok om vattnets kretslopp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Wärm Brandin; Sandra Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Book talk; drawing activity; phenomenography; preschool children’s concep-tions; water cycle; Boksamtal; fenomenografi; förskolebarns uppfattningar; målaraktivitet; vattnets kretslopp;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra förskolebarns förståelse om helheten i vattnets kretslopp genom samtal utifrån en skönlitterär bok och efterföljande målaraktivitet. För att ta reda på detta användes deltagande observationer vid ett boksamtal och målaraktivitet. LÄS MER

  5. 20. Med trollspöet i verktygslådan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ida Mohlin; [2022-10-14]
    Nyckelord :specialpedagogens roll; förskola; specialpedagog; förväntningar;

    Sammanfattning : Det finns en hel del forskning kring specialpedagogens roll, dock i första hand med fokus på skolan och inte förskolan. Den här studien är därför inriktad på specialpedagogens roll i just förskolan. LÄS MER