Sökning: "fenomenografin"

Visar resultat 6 - 10 av 197 uppsatser innehållade ordet fenomenografin.

  1. 6. Kulturella högtider i den svenska förskolan : En enkätstudie om förskollärares uppfattningar kring kulturella högtider i den svenska förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Daniella Jansson; [2023]
    Nyckelord :cultural hertiage; holidays; preschool teachers; perceptions; traditions; förskollärare; kulturella högtider; kulturarv; traditioner; uppfattningar;

    Sammanfattning : The focus of this study is on preschool teachers’ perception about holidays in the Swedish preschool.  The purpose of this study is to, based on preschool teachers’ perceptions, gain insight on how cultural holidays are recognized and presented in preschool in conjunction with Skolverkets (2018) goals of transferring and developing a cultural heritage, as well as gaining insight into who they think these holidays are presented for according to preschool teachers. LÄS MER

  2. 7. Relationsskapande som en grund för specialpedagogiska insatser : En intervjustudie med lärare i stora klasser på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anja Liljefors; Ann Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Klasstorlek; relationsskapande; högstadiet; specialpedagogik; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur lärare på högstadiet arbetar relationsskapande i stora klasser. Sociokulturell teori i kombination med ramfaktorteori är utgångspunkten när vi vill förstå hur lärare upplever sin verklighet i skolan. LÄS MER

  3. 8. Den livslånga lusten att läsa : En kvalitativ studie av klasslärares uppfattningar om vilka faktorer som påverkar elevers motivation till att läsa och deras arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Caroline Olsson; [2023]
    Nyckelord :Reading; motivation; the sociocultural perspective; self-efficacy; phenomenography; Läsning; motivation; det sociokulturella perspektivet; självförmåga; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka klasslärares uppfattningar om vilka faktorer som påverkar elevers motivation till att läsa, med fokus på hur de arbetar med motivation till att läsa. Syftet besvaras genom kvalitativa intervjuer av semistrukturerad karaktär med åtta klasslärare. LÄS MER

  4. 9. ”Ibland känns det som att vi planterar våra egna fördomar i barnen” : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar av att göra barnen delaktiga i jämställdhetsarbetet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alexandra Bergman Funck; [2023]
    Nyckelord :Förskola; jämställdhetsarbete; delaktighet; normkritiskt perspektiv; normer.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva förskollärares uppfattning av vad jämställdhetsarbetet i förskolan innebär samt hur förskollärare uppfattar barnens möjligheter att vara delaktiga i det. Studien utgick från en kvalitativ metod med fenomenografin som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  5. 10. Nationella minoriteter; erkända men relativt okända : en studie av so-lärares relation till de nationella minoriteterna i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sofia Cederqvist; [2023]
    Nyckelord :Kompetens; Nationella minoriteter; Samhällsansvar; Samhällskunskap; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Sveriges fem nationella minoriteter (samer, romer, judar, sverigefinnar och tornedalingar) omskrivs i såväl skolans styrdokument som i svensk lagstiftning. Aktuell studie syftar till att utifrån en fenomenografiskt inspirerad metodologi, genom intervjuer, undersöka hur lärare uppfattar sin kompetens om de nationella minoriteterna, hur man didaktiskt arbetar med området samt hur man förhåller sig till den nya läroplanen och samhällsansvaret. LÄS MER