Sökning: "formativ bedömning skola"
Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden formativ bedömning skola.
1. ”Ibland är det halva klassen som inte fattar, men det vågar de inte säga” : Anonyma digitala enkäter som ett stöd i filosofiundervisningen i gymnasieskolan
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka eventuella vinster med att använda anonyma digitala enkäter i filosofiundervisningen i gymnasieskolan. Utgångspunkten är vissa elever kan vara mindre benägna att delta muntligt under filosofilektioner jämfört med lektioner i andra ämnen, vilket delvis kan kopplas till att eleverna upplever att de riskerar att utsättas för epistemisk orättvisa i form av vittnesorättvisa. LÄS MER
2. Från återkoppling till förbättring : en studie om formativ återkoppling inom musicerade
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur formativ återkoppling kommuniceras avlärare till elever inom musicerande i årskurs nio samt hur några elever upplever det. I studien har fokus inom musicerandet lagts på ensemblespel. I studien har den hermeneutiska vetenskapsteorin använts som ansats. LÄS MER
3. Hur tolkar lärare formativ bedömning? : Fallstudie utifrån lärares tillämpning av formativ bedömning i undervisningen i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/MatematikSammanfattning : Syftet med denna undersökning är att studera hur matematiklärare uppfattar formativ bedömning, hur mycket stöd de får och hur lärare använder formativ bedömning i sin matematikundervisning. Undersökningen utförs på en skola som uttalar sig arbeta utifrån Dylan Wiliam och Helen Timpanys forskning om kollegialt lärande med hjälp av handboken av Wiliam och Leahy (2015). LÄS MER
4. Diagnostiska läs- och skrivprov Bedömning som formar lärandet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : DLS - diagnostiska läs- och skrivprov är ett frekvent använt screeningmaterial som köps in av skolor för att kartlägga elevers läs- och skrivförmåga på grupp- och individnivå. Det är normrelaterade, standardiserade prov som tillåter jämförelser eftersom proven har prövats ut på en stor grupp jämnåriga. LÄS MER
5. En intervjustudie om några elevers upplevelser om den feedback som de får från sina lärare
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Formativ bedömning eller bedömning för lärande introducerades i en kommun i södra Sverige 2013. Målsättningen har sedan dess varit att få med alla yrkesverksamma pedagoger i kommunen till att arbeta formativt i sina klassrum. Bedömning för lärande består av sex nyckelstrategier där feedback, som för lärandet framåt, är en av dessa. LÄS MER