Sökning: "frågeställning filosofi"
Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden frågeställning filosofi.
11. Move your ass and your mind will follow : samtidskonstens pedagogiska potential genom en undersökande metod
Magister-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Konsten har genomgått en rad dramatiska förändringar de senaste decennierna och frågan är om konstpedagogiken har hängt med. I mitt arbete undersöker jag den pedagogiska potential och tvärvetenskapliga natur som samtidskonsten har. LÄS MER
12. Stånga pannan blodig eller plåstra om med lean - en fallstudie av implementeringen av lean på Universitetssjukhuset i Lund
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Problem: Den svenska sjukvården granskas allt oftare och resultaten pekar ofta på samma sak, resurserna används inte särskilt väl och kunskapen om hur de används saknas. Det finns i ett tilltagande behov av att ändra och förnya arbetssätt samt ta reda på vad patienten verkligen vill, för att utnyttja resurserna som finns på ett bättre sätt samt skapa förutsättningar för att förbättra kvaliteten. LÄS MER
13. Lekens betydelse för lärande och utveckling utifrån pedagogens perspektiv En kvalitativ studie gjord på Montessori och Reggio Emilia förskolor
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte: Vårt syfte med detta examensarbete är att vi vill skaffa oss en uppfattning om hurpedagogerna på Reggio Emilia samt Montessori förskolor ser på lekens betydelse förutveckling och lärande. Vi vill också ta reda på om det har någon betydelse vilkenfilosofi/pedagogik man utgår ifrån när det gäller att främja barns lärande och utvecklinggenom leken. LÄS MER
14. En studie av fyra pedagogers erfarenheter och tankar kring motivationsarbete av understimulerade elever i grundskolans tidigare år
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Bakgrunden till denna rapport är ett gemensamt intresse av motivationsarbete med understimulerade elever. Syftet med rapporten är att undersöka hur pedagoger i grundskolans tidigare år motiverar understimulerade elever till kunskapsinhämtning. LÄS MER
15. Hur förstår vi självbestämmandet? En argumentation utifrån liberalismen och kommunitarismen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Praktisk filosofiSammanfattning : Grundfrågan för den här uppsatsen är: Hur styr vi våra liv? Jag kommer att försöka formulera ett svar utifrån debatten mellan liberaler och kommunitarister. Det kan tyckas vara en fråga med stora implikationer som jag har valt. Det är det för all del också. LÄS MER