Sökning: "frågeställning filosofi"

Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden frågeställning filosofi.

  1. 11. Move your ass and your mind will follow : samtidskonstens pedagogiska potential genom en undersökande metod

    Magister-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Elisabet Jonsved; [2009]
    Nyckelord :Samtidskonst;

    Sammanfattning : Konsten har genomgått en rad dramatiska förändringar de senaste decennierna och frågan är om konstpedagogiken har hängt med. I mitt arbete undersöker jag den pedagogiska potential och tvärvetenskapliga natur som samtidskonsten har. LÄS MER

  2. 12. Stånga pannan blodig eller plåstra om med lean - en fallstudie av implementeringen av lean på Universitetssjukhuset i Lund

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Emma Alfredsson; Helena Nielsen; Sofia Forss; [2008]
    Nyckelord :lean; sjukvård; kvalitetsfilosofi; service management; tjänsteperspektiv; ledarskap; strategi; beteende; universitetssjukhuset i lund; Organizational science; Organisationsteori; Management of enterprises; Företagsledning; management; Social Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problem: Den svenska sjukvården granskas allt oftare och resultaten pekar ofta på samma sak, resurserna används inte särskilt väl och kunskapen om hur de används saknas. Det finns i ett tilltagande behov av att ändra och förnya arbetssätt samt ta reda på vad patienten verkligen vill, för att utnyttja resurserna som finns på ett bättre sätt samt skapa förutsättningar för att förbättra kvaliteten. LÄS MER

  3. 13. Lekens betydelse för lärande och utveckling utifrån pedagogens perspektiv ­ En kvalitativ studie gjord på Montessori ­ och Reggio Emilia förskolor

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Pernilla Edström; Vanja Kleva; [2008]
    Nyckelord :lek; lärande; utveckling; pedagog; förskola;

    Sammanfattning : Syfte: Vårt syfte med detta examensarbete är att vi vill skaffa oss en uppfattning om hurpedagogerna på Reggio Emilia samt Montessori förskolor ser på lekens betydelse förutveckling och lärande. Vi vill också ta reda på om det har någon betydelse vilkenfilosofi/pedagogik man utgår ifrån när det gäller att främja barns lärande och utvecklinggenom leken. LÄS MER

  4. 14. En studie av fyra pedagogers erfarenheter och tankar kring motivationsarbete av understimulerade elever i grundskolans tidigare år

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Robert Gneipelt; Cecilia Westby; [2007]
    Nyckelord :driving force; educationalist; motivation; pupils; student; teacher; drivkraft; elev; lärare; motivation; pedagog;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna rapport är ett gemensamt intresse av motivationsarbete med understimulerade elever. Syftet med rapporten är att undersöka hur pedagoger i grundskolans tidigare år motiverar understimulerade elever till kunskapsinhämtning. LÄS MER

  5. 15. Hur förstår vi självbestämmandet? En argumentation utifrån liberalismen och kommunitarismen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Praktisk filosofi

    Författare :Niklas Altermark; [2006]
    Nyckelord :Självbestämmanderätt; Liberalism; Kommunitarism; Philosophy; Filosofi; Philosophy and Religion;

    Sammanfattning : Grundfrågan för den här uppsatsen är: Hur styr vi våra liv? Jag kommer att försöka formulera ett svar utifrån debatten mellan liberaler och kommunitarister. Det kan tyckas vara en fråga med stora implikationer som jag har valt. Det är det för all del också. LÄS MER