Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 403 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Jag är ju inte överkänslig, jag har en högre känslighet" : Sex autistiska kvinnors upplevelser av stödinsatser i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christoffer Karlsson-Fridh; Nittmark Maria; [2024]
    Nyckelord :Autism; flickor; elever; skola; stöd;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Karlsson-Fridh, Christoffer och Nittmark, Maria (2024). Jag är ju inte överkänslig, jag har en högre känslighet - Sex autistiska kvinnors upplevelser av stödinsatser i skolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Personer med intellektuella funktionsnedsättningar och deras vårdares upplevelser av den somatiska hälso- och sjukvården : en icke-systematisk litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Anni Jensen; Linn Lewis; [2024]
    Nyckelord :People with intellectual disabilities; Carers; Experiences; Health care; Personer med intellektuella funktionsnedsättningar; Vårdare; Upplevelser; Hälso- och sjukvård;

    Sammanfattning : Bakgrund Intellektuell funktionsnedsättning [IF] omfattar komplexa och varierande hälsoproblem. Personer med IF lider ofta av samsjuklighet och är därför en vanligt förekommande patientgrupp inom hela den somatiska hälso- och sjukvården. LÄS MER

  3. 3. Hur tillgängliga är våra förskolor? : En kartläggning av förskolors tillgänglighet för barn med fysiska funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Johanna Weinberg; [2024]
    Nyckelord :Accessibility; early childhood education; participation; physical environment; physical impairment; Delaktighet; fysisk funktionsnedsättning; fysisk miljö; förskola; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån lagar, föreskrifter och konventioner avseende barns rättigheter och arbetsmiljö granska hur rektorer redogör för tillgängligheten i förskolors inomhusmiljö för barn med fysiska funktionsnedsättningar. Genom en digital enkät har förskolerektorer redogjort för hur deras förskola är utformad med fokus den fysiska inomhusmiljön. LÄS MER

  4. 4. Jag bestämmer över min personliga data, eller hur? - En fallstudie om individers med funktionsnedsättningars möjlighet att ge sitt samtycke till publicering av deras personliga data.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Helene Melker; [2023-08-11]
    Nyckelord :GDPR; Samtycke; Personlig data; Känslig data; Sårbara individer; Funktionsnedsättning; Sociala medier; Kommunikation; Kommunikationsstöd; Självbestämmande; Ågrenska;

    Sammanfattning : Motståndet och oron till att visa upp individer med funktionsnedsättningar på sociala medier och liknande är problematiskt i relation till individernas självbestämmande över sin personliga data. Uppsatsen syftar till att kunna ge en närmare vägledning för hur individer med funktionsnedsättningar själva ska kunna ge samtycke till sin personliga data i förhållande till General Data Protection Regulation (GDPR). LÄS MER

  5. 5. Gränslandet mellan sex, relationer och samtycke För personer med intellektuella funktionsnedsättningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ebba Kollin; Agnes Öster; [2023-05-31]
    Nyckelord :intellectual disability; sexuality; sex; relationship; consent; intellektuell funktionsnedsättning; sexualitet; relationer; samtycke;

    Sammanfattning : This study aims to provide an examination of the material available to and produced for people with intellectual disabilities, within the context of how they inform upon and describe sexuality. To achieve this aim, three questions were used to examine the material: In which ways do the materials gathered describe relationships to those with intellectual disabilities? How is sex described within said material? How is information about consent gained from the material? A qualitative content analysis method was used to answer the questions and to analyse the material. LÄS MER