Sökning: "grundläggande självförtroende"

Visar resultat 16 - 20 av 61 uppsatser innehållade orden grundläggande självförtroende.

  1. 16. Matematik- och provångest : En litteratur- och intervjustudie om elevers känslor förmatematik, hur dessa påverkas av provsituationer samt lärares förståelse för detta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anne Karlén; [2020]
    Nyckelord :math* anxiety; test anxiety; test; math* performance; overcoming math* test anxiety; matematikångest; provångest; prov; matematikprestationer; komma över matematik- och provångest;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur elevers matematikprestationer påverkas av eventuell prov- och / eller matematikångest, om det finns åtgärder som reducerar eventuellprov- och / eller matematikångest och om lärarens sätt att examinera har betydelse. För att besvara syftet söker studien svar på hur matematiklärare förstår prov- och / eller matematikångest, på vilket sätt de beskriver att de försöker hjälpa elever att reducera sådan ångest och om matematiklärare ser examinationsformen som faktor för utlösande av prov- och/ eller matematikångest. LÄS MER

  2. 17. Yrkesväxling : En beskrivning av drivkrafterna bakom vändpunktsprocessen hos individer i medelåldern.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anne-Marie Larsen; Caroline Dahlberg; [2020]
    Nyckelord :Human motivations; professional change; lifelong learning; employability; significant others; self confidence; empowerment.; Drivkrafter; yrkesväxling; livslångt lärande; anställningsbarhet; signifikanta andra; självförtroende; empowerment.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att klargöra bakomliggande yttre och inre drivkrafter i samband med yrkesväxling mitt i livet, vad som bidrar till att våga ta klivet att börja studera, som en del av den personliga utvecklingen. Teoretiska utgångspunkter är följande: Abraham Maslows (1989/1943) behovspyramid, George Herbert Meads (2001/1934) signifikanta andra, Fuchs Ebaughs (1988) teori om vändpunktsprocesser och teorin om Planned Happenstance som Kathleen Mitchell, Al Levin och John Krumboltz (1999) är grundare till. LÄS MER

  3. 18. Läs- och skrivundervisning genom tecknade serier : En intervjustudie om undervisningsmetoder i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Annika Nyfors; [2020]
    Nyckelord :Multimodal teaching; comics; literature genres; reading and writing teaching; Multimodalt lärande; tecknade serier; litteraturgenrer; läs- och skrivundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur pedagoger motiverar användandet av tecknade serier i läs- och skrivundervisningen, samt undersöka vilka undervisningsmetoder som använts då elever har läst och skapat tecknade serier. Vidare har möjligheter och svårigheter med att använda tecknade serier i undervisningen undersökts. LÄS MER

  4. 19. Den nyutexaminerade sjuksköterskans ledarskap och teamarbete : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Christer Nilsson; Johan Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Sjuksköterska; teamarbete; ledarskap; nyutexaminerad;

    Sammanfattning : Introduktion: Som nyutexaminerad sjuksköterska förväntas alla kärnkompetenser besittas grundläggande. Den första kliniskt verksamma tiden är omvälvande då såväl teoretiska som praktiska kunskaper ska implementeras som yrkesverksam. Till detta kommer även att bemästra teamarbete och ledarskap. LÄS MER

  5. 20. Glimpsing into the Gender Gap: : Perceptions of gender inequality among women in the tech startup industry

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Amanda Malmqvist; [2019]
    Nyckelord :Gender; Gender equality; Gender gap; Tech; Startups; Entrepreneurship; Perceptions; Venture capital; Norms; Gender blind; Gender awareness; Stockholm; Genus; Kön; Jämställdhet; Könsgap; Tech; Teknik; Startups; Entreprenörskap; Uppfattningar; Riskkapital; Normer; Könsblindhet; Könsmedvetenhet; Stockholm;

    Sammanfattning : There is a massive gender gap in the tech startup industry. 1% of the CTOs at venture-backed companies in Europe are women and only 1% of the venture capital in Sweden is given to all-female founding teams. LÄS MER