Sökning: "grupper högstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden grupper högstadiet.

  1. 1. Språkstörning inom Matematiken : Matematiklärarens strategier för att inkluderaelever med språkstörning i högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mohammad Al Kabra; Arash Farhadi; [2023]
    Nyckelord :Language impairment; problem solving; mathematics; sociocultural perspective; Språkstörning; problemlösning; matematik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Elever med språkstörning kan ha svårt att tillgodogöra sig matematikundervisningen, vilket kan påverka deras kunskapsutveckling och möjlighet att nå de fastställda kunskapskriterierna. Därför är det nödvändigt att undersöka hur språkstörning kan påverka elevernas matematikinlärning och vilka metoder som finns för att inkludera dessa elever i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Sexualitet, Samtycke & Relationer

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Smilla Stigbrant; [2023]
    Nyckelord :Sexualitet; samtycke; relationer; biologi; centralt innehåll; uppfattningar; undervisning och kunskap.;

    Sammanfattning : I den svenska skolan ges undervisningen i sexualitet, samtycke och relationer (SSR) under både högstadiet och i gymnasiet. På skolan där undersökningen genomfördes har eleverna haft SSR-undervisning i årskurs 8 på högstadiet och på skolan ges SSR-undervisningen först i årskurs 3. LÄS MER

  3. 3. "Du har alltid en förlorare i ett grupparbete" : En intervjustudie angående samhällskunskapslärares upplevda problem och deras lösningar gällande elevers grupparbeten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Linus Waldemarsson; [2023]
    Nyckelord :Grupparbete; samhällskunskap; gruppbedömning; bedömning; hermeneutik;

    Sammanfattning : Research shows that teachers’ use of group work in Swedish schools has decreased significantly since the 1980s, in favor of more individual- and teacher-led activities. The questions concern partly how the teachers perceive group works in their practice of teaching in social studies. LÄS MER

  4. 4. Att främja elevers konceptuella förståelse och förmåga att lösa textproblem i matematik med hjälp av flashcards : Design av lärararhandledning med flashcardaktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Azlina Chiming; [2023]
    Nyckelord :mathematical text problems; mathematical concepts; mathematics for secondary school; flashcards; design-based research; retrieval practice strategy; activity-based learning; matematiska textuppgifter; matematiska begrepp; matematik för högstadiet; flashcards; designbaserad forskning; framplockningsstrategin; aktivitetsbaserad inlärning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete genomfördes i samarbete med K-ULF. De teoretiska ramverk som detta examensarbete vilar på är designbaserad forskning, framplockningsstrategin och aktivitetsbaserad inlärning. Det ena syftet i examensarbetet var att utforma flashcards inom matematikområdet procent. LÄS MER

  5. 5. Särskilda undervisningsgrupper i Stockholms stads kommunala grundskolor : För vem, med vem och varför

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Kerstin Johnsson; Maria Strand Havel; [2023]
    Nyckelord :municipal elementary schools; special educational perspective; sociocultural theory; inclusion; special teaching group; special support; kommunala grundskolor; specialpedagogiska perspektiv; sociokulturell teori; inkludering; särskild undervisningsgrupp; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Den politiska majoriteten i Stockholms stad beslutade 2019 att alla kommunala skolor senast hösten 2023 ska ha inrättat en lokal särskild undervisningsgrupp. Syftet med denna studie var att kartlägga om och i så fall hur särskilda undervisningsgrupper har organiserats och hur de används på mellan- och högstadiet i Stockholms stads grundskolor. LÄS MER