Sökning: "hållbarhet företagsekonomi"
Visar resultat 11 - 15 av 320 uppsatser innehållade orden hållbarhet företagsekonomi.
11. Mind the gap : En fenomenologisk analys av möjligheter och hinder för entreprenöriell förnybar elproduktion i Stockholms skärgård
Master-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : This study uses Friederike Welter’s (2011; Welter, Baker & Wirsching 2019) concept of contextualizing entrepreneurship by analyzing discrete and omnibus variables within contexts to distinguish underlaying factors that hinder or create opportunities for increased entrepreneurship within renewable energy sources in Stockholm’s archipelago. The study is based on semi-structured interviews from stakeholders who work with renewable energy in the area both within the private and public sector. LÄS MER
12. Avkastning och hållbarhet på fondmarknaden : En empirisk komparativ studie om hållbara aktiefonders avkastning kontra konventionella aktiefonder
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : För att investerare ska placera kapital mot hållbara investeringar krävs insikt om det finns en premie som valet av hållbara aktiefonder innebär eller om dessa motsvarar eller till och med överavkastar mot konventionella fonder. I denna uppsats undersöker vi hur den riskjusterade avkastningen, mätt som Jensens alpha, ser ut för hållbara och konventionella fonder. LÄS MER
13. Vad påverkas vi av vid hållbara klädval? : En kvantitativ studie om konsumenters köpintention gentemot hållbart producerade kläder
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : SAMMANFATTNING Datum: 2023-05-30 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Clara Hammarbäck & Milotte Ekermann Titel: Vad påverkas vi av vid hållbara klädval? Handledare: Lennart Haglund Nyckelord: Köpintention, hållbarhet, miljöoro, TPB Forskningsfråga/or: Vilket samband finns det mellan konsumenters miljöoro och köpintention av hållbart producerade kläder? Vilka av de medhavda faktorerna har starkast påverkan på konsumenters köpintention? Syfte: Syftet med studien är att undersöka vad som påverkar konsumenters köpintention gentemot hållbart producerade kläder. Genom att ställa attityd, subjektiv norm, upplevd beteendekontroll, miljöoro och klädmärkning mot varandra presenteras ett resultat som kan hjälpa förstå konsumentens köpintention. LÄS MER
14. ESG och Marknadsvärde : En kvantitativ tvärsnittsstudie om sambandet mellan hållbarhet och marknadsvärde inom Skandinaviens industrisektor
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Med en växande efterfråga efter hållbarhet är förhållandet mellan environmental, social & governance (ESG) och företagsprestanda ofta föremål för forskning. Forskningen om detta ämne har dock hittills inte varit entydig. LÄS MER
15. Social hållbarhet i bostadsförvaltande bolag : En jämförelse mellan noterade och onoterade allmännyttiga bolag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Företag är under en ökande press att ta ett ansvar gällande deras hållbarhetsarbete. För bostadsförvaltande bolag är den sociala aspekten viktig, speciellt i de områden där det råder segregation och andra problem. LÄS MER