Sökning: "hermeneutik fenomenologi 2014"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden hermeneutik fenomenologi 2014.

  1. 1. Lust att lära. En studie av gymnasieelevers levda erfarenheter av vad som främjar motivationen att lära

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Hanna Berg; Susanne Eriksson; [2014-04-03]
    Nyckelord :motivation; fenomenologi; hermeneutik; livsvärld; horisont; intersubjektivitet; undervisning; relationer;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utifrån några gymnasieelevers levda erfarenheter undersöka hur motivationen att lära främjas i skolan. Studien utgår från följande tre frågeställningar:  Hur erfar gymnasieeleverna undervisningens utformande som väsentlig för främjandet av motivationen att lära?  Hur och på vilket sätt erfar gymnasieeleverna att personer runtomkring dem har betydelse för motivationen att lära?  Hur erfar eleverna sina egna möjligheter att främja motivationen att lära i skolan? Teori: Till grund för studien ligger den fenomenologiska livsvärldsansatsen. LÄS MER

  2. 2. Information Avoidance Experienced by Academic Librarians in USA : A Phenomenological Hermeneutic Approach

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Viktor Isaksson; [2014]
    Nyckelord :Information behavior; Information theory; Information literacy; Information science; Universities and colleges; Librarians; Informationbeteende; informationsteori; informationskompetens; informationsvetenskap; universitet; bibliotekarier;

    Sammanfattning : This master’s thesis describes and analyses the experiences and beliefs of academic librarians working at universities in USA in relation to the phenomenon information avoidance. Heidegger’s, Gadamer’s, and Ricoeur’s theories about hermeneutics and phenomenology are used as a basis for the interpretations and the method in the investigation. LÄS MER

  3. 3. En skola för Alice del 2 : En beskrivande longitudinell observationsstudie om inkludering i praktiken

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Sjödin; [2014]
    Nyckelord :Asperger. Autism. Fenomenologi. Hermeneutik. Inkludering. Integrering. Kategoriskt perspektiv. Relationellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med föreliggande arbete är att utifrån en fenomenologisk ansats visa en bild av hur livet i grundskolan, vid olika tidpunkter, kan te sig för en elev med högfungerande autism. Hur upplever hon sig själv och sin situation i skolan vid de olika tillfällena och hur förändras hennes upplevelse i ett longitudinellt perspektiv?     Hur förstår och uttrycker Alice sig själv och sin identitet?    Hur hanterar och förstår Alice sin situation i skolan?    Hur relaterar hon till och kommunicerar med andra?    Hur förstår och förklarar hon sina problem?    Hur förstår och påverkas hon av skolans berättelse om henne? För att besvara syftets frågeställningar har jag utfört ostrukturerade observationer samt informella samtal med eleven vid tre olika tillfällen under hennes grundskoletid. LÄS MER

  4. 4. Att orka hjälpa. Om faktorer som främjar arbetsmotivation hos socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd – en fenomenologisk-hermeneutisk studie.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Johanna Tengvall; [2014]
    Nyckelord :ekonomiskt bistånd; socialsekreterare; socialtjänst; arbetslivspedagogik; humanserviceverksamhet; motivation; fenomenologi; hermeneutik.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen utgår från ett arbetslivspedagogiskt perspektiv och yrkesområdet är socialt arbete. Socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd utför arbete inom en så kallad humanserviceverksamhet, vilket ställer särskilda krav på den enskilde medarbetaren. LÄS MER

  5. 5. Rätt skala blir inte automatiskt en bra improvisation. : En musikanalytisk studie av fem olika pianosolon spelade av erkända jazzmusiker.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Tommy Christensen; [2014]
    Nyckelord :music; jazz; piano; improvisation; learning; phenomenology; hermeneutic; musik; jazz; piano; improvisation; lärande; fenomenologi; hermeneutik.;

    Sammanfattning : Det finns en hel del litteratur som lär ut jazzimprovisation, men få som visar vilka musikaliska strukturer som kan användas för att få det att låta ”jazzigt”. I den här kvalitativa studien utforskas därför likheterna mellan fem olika utvalda jazzimprovisationer i piano. LÄS MER