Sökning: "high school musical"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden high school musical.

  1. 1. Ett laddat musikaliskt moment : En kvalitativ studie kring elgitarristers uttryckta upplevelser och reflektioner kring det musikaliska momentet improvisation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Edvin Andersson; [2024]
    Nyckelord :Improvisation; elgitarr; socialpsykologiskt perspektiv; upplevelse; reflektion;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet har varit att bidra med mer kunskap i vad gymnasieelever medhuvudinstrumentet elgitarr uttrycker i sina upplevelser och reflektioner kring det musikaliskamomentet improvisation analyserat utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv. I arbetet användes enkvalitativ forskningsmetod, bestående av en improvisation i form av ett jam som trigger samt ensemistrukturerad fokusgruppsintervju med två deltagare som gick i trean på det estetiskaprogrammet med inriktning musik och hade elgitarr som huvudinstrument. LÄS MER

  2. 2. Musiken, skapandet och den artificiella intelligensen : Musikers föreställningar och uppfattningar om AI-genererad musik

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Eli Contassot; [2024]
    Nyckelord :artificial intelligence; music creation; attitudes; narrative;

    Sammanfattning : The aim of this study was to contribute to an increased understanding of how the rapid development in AI technology affects the attitude of musicians and music practitioners towards AI aids in the musical field. The study was designed as a multiple case study in which, firstly, seven musicians were interviewed about the study's areas of interest, secondly, a high school class on a music program was asked through a survey. LÄS MER

  3. 3. Samspel – Ja tack? : Att påverka musikaliskt samspel i ensemble på gymnasiet

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ida Lundberg; [2024]
    Nyckelord :ensemble; exercises; interaction; music; ensemble; musik; samspel; övningar;

    Sammanfattning : I detta utvecklingsarbete har jag identifierat tre “nycklar” i musikaliskt samspel – att lyssna, leda och forma. Dessa “nycklar” baseras på mina tidigare erfarenheter av att musicera i ensemble. Utifrån dessa “nycklar” har jag utformat tre samspelsövningar – LYSSNA, LEDA och FORMA. LÄS MER

  4. 4. "Musiken ligger i dvala" : En fenomenografisk studie av elevers uppfattningar av fenomenet notläsning i musikklass med körprofil i svensk grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tobias Bennsten; [2024]
    Nyckelord :Reading music; music school; choir singing; choir profile; phenomenography; ear training; inner hearing; Notläsning; musikklass; körsång; körprofil; fenomenografi; gehör; inre hörande;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att bidra med mer kunskap om hur grundskoleelever i musikklass med körprofil i Sverige uppfattar fenomenet notläsning. I bakgrundskapitlet presenteras en kort historik över notskriftens historia, en redogörelse för musikklassen som fenomen samt definitioner av termer som används i detta arbete. LÄS MER

  5. 5. ”Det kändes mer som att vi var ett band …” : Elevperspektiv på kamratrespons i ensembleundervisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Max Nordström; Malin Näslund; [2023]
    Nyckelord :ensembleundervisning; feedback; gymnasieskolan; kamratbedömning; kamratrespons; lärande; musikpedagogik; utbildningsvetenskap; ensemble lessons; high school; learning; peer assessment; peer response; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The interest in conducting this study arises from our thoughts and findings from two main areas. Firstly, our positive experiences from peer response in other subjects than music, and secondly, our positive experiences from playing in bands where the feedback between members plays a key role. LÄS MER