Sökning: "hur nyanlända lär sig svenska"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden hur nyanlända lär sig svenska.
1. “If I was told about the Lucia tradition - I would have loved to join” : A qualitative study on how Swedish For Immigrants (SFI) students experience a sense of belonging through communication.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : This study aims to bring awareness about culture and social integration to investigate how newly arrived immigrants in a Swedish municipality experience their process of social inclusion, through communication whilst learning the Swedish language. The knowledge of a host country language helps an individual with cultural adaptation and integration. LÄS MER
2. “Språket är nyckeln!” : Språkideologier och problemrepresentationer i Socialdemokraternas, Moderaternas och Sverigedemokraternas diskurser om språk kopplat till integration och invandring
M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighetSammanfattning : Den här studien undersöker vilka diskurser om språk kopplat till integration och invandring som framträder på Socialdemokraternas, Moderaternas och Sverigedemokraternas webbplatser under insamlingsperioden 2018 och 2019. Studiens syfte är att analysera vilka problemrepresentationer och språkideologiska föreställningar som genomsyrar partiernas diskurser. LÄS MER
3. Engelskundervisning för nyanlända elever i grundskola årskurs 4-6 : En studie om de utmaningar och anpassningar som engelsklärare gör i undervisningen av nyanlända elever i årskurs 4–6.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie handlar om de utmaningar som engelsklärare möter i undervisning av nyanlända elever och hur de anpassar sin undervisning för att nyanlända elever ska klara godkänt i engelska.Studien utgår från tidigare forskning som har visat att skolan och lärarna inte har tydliga strukturer och regler när det gäller mottagning, undervisning och bedömning av nyanlända elever och till och med att samverkan mellan personalen är dålig, samt att det är svårt för nyanlända elever att inhämta kunskap på ett språk som de inte behärskar. LÄS MER
4. Engelska som ett tredje språk : Hur upplever grundskolelärare i engelska att arbeta med tvåspråkiga elever?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Mer än en fjärdedel grundskolelever i Sverige har en utländsk bakgrund och kan anses att ha kunskaper i ett språk annat än svenska. Skolan har ett uppdrag att ge en likvärdig utbildning till alla elever och därför måste eventuella inverkan av elevernas olika språkliga färdigheter på deras lärande utredas. LÄS MER
5. Att främja nyanländas språkutveckling : En litteraturstudie om lärarens betydelse ochframgångsfaktorer som påverkar nyanländas språkutveckling i svenskundervisning i årskurs F -3.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Denna litteraturstudie handlar om hur nyanlända elever kan utveckla det svenska språket i samband med lärarens roll och framgångsfaktorer. Syftet med studien är att undersöka hur nyanländas språkutveckling behandlas i forskning i svenskämnet i årskurs F-3, med fokus på undervisning och framgångsfaktorer som påverkar språkutvecklingen. LÄS MER