Sökning: "hur påverkas unga kvinnor av media"

Visar resultat 21 - 25 av 40 uppsatser innehållade orden hur påverkas unga kvinnor av media.

  1. 21. Influencers bidrar med ouppnåeliga ideal : en kritiskt granskande kvalitativstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Johanna Ryrlén; Fanny Andreasson; Isabella Gunnarsson Fröstrup; [2020]
    Nyckelord :Influencer marketing; generation Z; social media; purchase intention; self-image; Influencer marketing; generation Z; sociala medier; köpintention; självbild;

    Sammanfattning : Forskning visar att på grund av sociala mediers tillväxt har företag alltmer börjat synas på sociala medier i syfte att marknadsföra sina produkter genom så kallad influencer marketing. Tidigare forskning visar att sociala mediers utveckling i kombination med de ouppnåeliga idealen som influencers framställer har som konsekvens att många individers självkänsla och kroppsbild påverkas negativt. LÄS MER

  2. 22. Skönhetsideal på sociala medier : En kvantitativ studie om hur unga vuxna påverkas av skönhetsideal

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Viktoria Käll; Amanda Gyllensten; Victor Ström; Henrik Axby; [2020]
    Nyckelord :Social media; beauty ideal; self-image; Uses and gratifications.; Sociala medier; skönhetsideal; självbild; Uses and gratification.;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to find out if young adults, more specified in the ages between 15-30 years old, are affected by beauty ideals on social media and if so, how they are affected. Furthermore, the study wanted to find out if there are any gender differences and age differences in the matter, and how often an individual person publishes content on social media. LÄS MER

  3. 23. Kulturellt (O)Slipade Diamanter - Unga Kvinnliga Musiker & Självrepresentation Online

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Pauli Anna; [2020]
    Nyckelord :feminism; musik; Instagram; sociala medier; representation; kulturella diamanten; taktiker; objektifiering; könsstrukturer; musikbransch;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur unga kvinnliga musiker beskriver användandet av sociala medier för att ta makten över sina musikkarriärer och vilka taktiker de kan tänkas använda i representationen av sig själva. Frågeställningarna som diskuteras är; vilka taktiker använder unga kvinnliga musiker sig av på sociala medier? Vilken betydelse har musikbranschens könsstrukturer på representationen online? På vilket sätt förändras kvinnornas taktiker beroende på musikgenre? För att besvara syfte och frågeställning har kvalitativa intervjuer gjorts med fem unga kvinnliga musiker. LÄS MER

  4. 24. Unga vuxna och användandet av sociala medier : Tankar och reflektioner av att ständigt vara uppkopplad.

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Cecilia Hultin; [2019]
    Nyckelord :Social media; health; Facebook; Instagram; young adults and impact.; Sociala medier; hälsa; Facebook; Instagram; unga vuxna och påverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: I åldersgruppen 16–25 år är internet den starkaste informationskällan. Denna åldersgrupp är även de främsta användarna av sociala medier. Sociala medier kan medföra en hel del positiva effekter. Men studier har också visat att användning av vissa sociala medier kan ha negativa hälsoresultat för unga vuxna. LÄS MER

  5. 25. Framställningen av ett perfekt liv : En kvalitativ studie om sociala mediers påverkan på unga kvinnors identitet

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Jenny Lindgren; [2019]
    Nyckelord :Sociala medier; självbild; identitet; intryckstyrning;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis is to increase the knowledge of how young women between the ages of 20 and 25 experience their use of social media. The problem formulation is based on social media being able to influence the self-image of young women. LÄS MER