Sökning: "hur påverkas unga kvinnor av media"

Visar resultat 16 - 20 av 40 uppsatser innehållade orden hur påverkas unga kvinnor av media.

  1. 16. Sökandet efter en balanserad kosthållning : En intervjustudie om hur unga kvinnors förhållningssätt till sin kosthållning påverkas av sociala medier.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Amanda Stenbacka; Stephanie Johansson; [2021]
    Nyckelord :Sociala medier; unga kvinnor; kosthållning; intervjustudie;

    Sammanfattning : Bakgrund Idag har forskningen kommit långt med arbetet om hur en hälsosam kosthållning bör ser ut, men med ständigt florerande kostråd i media kan det vara svårt för allmänheten att veta vad som stämmer. En av de nyare informationskanalerna där många budskap om kost finns är sociala medier, där unga kvinnor är de flitigaste användarna. LÄS MER

  2. 17. Influencer marketing: Hur det påverkar unga kvinnor i generation Z

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Sofie Axelsson; Karolina Hollén; [2020]
    Nyckelord :Influencer; influencer marketing; identity creation; consumer culture; Influencer; influencer marketing; identitetsskapande; konsumtionskultur;

    Sammanfattning : I takt med att reklamtröttheten ökar i västvärlden växer sig marknadsföringsstrategin influencer marketing allt starkare. Influencers, vilka i grund och botten är helt vanliga människor, har en stor makt på sina sociala medier med tusentals till miljoner följare. LÄS MER

  3. 18. Porträtteringen av Greta Thunberg i media

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lejla Pivalic; [2020]
    Nyckelord :aktivism; proteströrelse; kändis; kvinnor i media; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Klimatet har blivit en av dagens största frågor på den politiska agendan. Detta har lett till att nya typer aktivister har tillkommit. En av dessa klassas även som kändis – den ”vanliga” kändisen. LÄS MER

  4. 19. Modemedvetenhet versus miljömedvetenhet : En kvalitativ studie om influencers påverkan på unga kvinnors identitetsskapande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Fanny Hedihn; Pernilla Angervall; [2020]
    Nyckelord :Identity formation; influencers; Instagram; clothing consumption; environmental awareness; Identitetsskapande; influencers; Instagram; klädkonsumtion; miljömedvetenhet;

    Sammanfattning : A paradigm shift has taken place in identity formation as the society7 is moving towards to be more digitized. Previous research shows that young people use social media and its opinion leaders, called influencers, to a large extent as a tool to create their own identity. LÄS MER

  5. 20. ”Det första jag tänker på är att man ska vara vacker, lång och smal” : En kvalitativ studie om hur influerares sätt att göra reklam för och framställa skönhetsingrepp kan skapa betydelser för unga kvinnors kroppsuppfattning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Josefin Andersson; Ebba Strömsten; [2020]
    Nyckelord :influencer; social media; Instagram; Youtube; cosmetic procedures; beauty ideal; body; looks; young women; two-step flow theory; parasocial interaction theory; opinion leaders; influencers; sociala medier; Instagram; Youtube; skönhetsingrepp; skönhetsideal; kropp; utseende; unga kvinnor; tvåstegshypotesen; parasocial interaktionsteori; opinionsledare;

    Sammanfattning : Listan över influerare som har gjort skönhetsingrepp kan göras lång. För att nämna ett exempel har Bianca Ingrosso med ett följarantal på 343 000 på Youtube talat öppet om att hon gjort lipfillers (Ingrosso, 2020). LÄS MER