Sökning: "identitetsutveckling barn"

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade orden identitetsutveckling barn.

  1. 1. Interkulturellt förhållningssätt i förskolan och betydelsen av en inkluderande förskola : En kvalitativ studie om hur förskollärarna beskriver att de arbetar interkulturellt i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kanokwan Srinuansuk; [2024]
    Nyckelord :Culture clash; Identity development; Interculturality; Multiculturality; Preschool; Förskolan; Identitetsutveckling; Interkulturalitet; Kulturkrock; Mångkulturalitet;

    Sammanfattning : Interkulturellt arbetssätt är givande för alla barn oavsett kulturell bakgrund. Det interkulturella arbetssättet bidrar till att barn utvecklar sin kulturella identitet och får förståelse för mångfalden i vårt samhälle. LÄS MER

  2. 2. Språk- och identitetsutveckling i förskolan : Förskollärares beskrivningar av sitt arbete med flerspråkiga barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Batool Al Banna; Aiya El-Imam; [2023]
    Nyckelord :Preschool; language development; children s identity; multilingualism; the sociocultural; Förskola; språkutveckling; barns identitet; flerspråkighet; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to study the preschool teacher´s descriptions of their work to support multilingual children's language development and the strengthening of their identity in preschool. In order to achieve the aim, the following question has been formulated: What methods and materials do preschool teachers describe that they use to support multilingual children's language and identity in preschool? Previous research shows a lack of knowledge among educators about how they should work to be able to develop children's identity and support children's development in the Swedish language and the children's mother tongues. LÄS MER

  3. 3. Vad är det här för konstig mojäng? : En litteraturdidaktisk studie av skönlitteratur för barn i årkurs 4–6 ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Gottberg; Lina Eklund; [2023]
    Nyckelord :genus; genusperspektiv; litteraturdidaktik; normkritik; skönlitteratur; stereotyper; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur aktuell skönlitteratur för barn i åldrarna 9 -12 år förmedlar genus och traditionella könsnormer. Studien syftar också till att undersöka hur värden som förmedlas i litteraturen korrelerar med läroplanens värdegrund. För att genomföra studien använder vi diskursanalys som metod. LÄS MER

  4. 4. Positiva aspekter av sociala medier för ungas identitetsutveckling

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Josefin Fabricius; [2023]
    Nyckelord :young people; teenagers; social media; digital platforms; identity development; unga; tonåringar; sociala medier; digitala plattformar; identitetsutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att majoriteten av unga idag använder sociala medier är ett känt faktum. Inom den allmänna debatten finns en tendens att lyfta fram negativa aspekter och fokusera på riskfaktorer, som exempelvis att användning av sociala medier skulle bidra till ökad psykisk ohälsa bland unga. LÄS MER

  5. 5. Barns språkutveckling vid högläsning : En systematisk litteraturstudie om hur högläsning i förskolan kan främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Nabhani; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; Högläsning; Samtal; Scaffolding; Språkutveckling; Litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien är att sammanställa och analysera vetenskapliga artiklar om högläsning i förskolan. Frågeställningen som den här studien har utgått ifrån är hur förskollärare kan arbeta med barns språkliga utveckling genom högläsning i förskolan. LÄS MER