Sökning: "idrotts ideal"

Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser innehållade orden idrotts ideal.

  1. 16. Ämnet idrott och hälsa : en studie av ämnets innehåll och omständigheter ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Josefine Sandström; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka vad elever i årskurs sex har för föreställningar om ämnet idrott och hälsa, om ämnets innehåll och omständigheter kring det. Hur ser föreställningarna om idrott och hälsa-läraren ut? Hur ser föreställningarna om ämnets innehåll och kunskapskrav ut? Hur ser elevernas föreställningar om begreppet hälsa ut? Hur ser föreställningarna om elevbeteendet under lektionerna ut? Metod För att ta reda på detta gjorde jag djupgående intervjuer med tio elever som går i årskurs sex på en sex till nioskola. LÄS MER

  2. 17. Betyg och bedömning - En fråga om kön? : En studie om gymnasieungdomars syn på betygsgrunder.

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Fanny Barck; Sabina Fridén; [2011]
    Nyckelord :Gender; Physical education; Social studies; Swedish; Mathematics; gender identity; gender contract; ideals; masculinity; femininity; gender regime; grading; assessment.; Genus; idrott och hälsa; samhällskunskap; svenska; matematik; genusidentitet; genuskontrakt; ideal; maskulinitet; feminitet; genusregim; betyg; bedömning.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att ur ett genusperspektiv undersöka synen på bedömningsgrunder i betygssättningen inom ämnet idrott och hälsa i relation till svenska, samhällskunskap och matematik bland flickor och pojkar på Natur- och samhällsprogrammet(NS). Detta har undersökts utifrån följande frågeställningar: • På vilket sätt upplever gymnasieelever på NS-programmet att de bedöms i idrott och hälsa i relation till de ämnen som syftet anger? • Vilka förutsättningar upplever eleverna finns för att nå de olika betygsstegen i skolämnena idrott och hälsa, samhällskunskap, matematik och svenska? • Hur tror eleverna att en jämställd betygsbedömning ser ut i de utvalda skolämnena? Utifrån detta kommer vi att diskutera hur eleverna bryter eller återskapar genusordningen i sina resonemang kring betygsbedömningen. LÄS MER

  3. 18. Idrottsföreningar i Gävleområdet under folkhemmets första decennier 1945-1960 : En komparativ studie om idrottsföreningars sociala sammansättning och uppfostrande betydelse

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för humaniora

    Författare :Andreas Backström; [2010]
    Nyckelord :Idrottshistoria; idrotts sociologi; ungdomsfostran; sport; idrott och samhälle; Gefle IF;

    Sammanfattning : Denna uppsats tar sin utgångspunkt i folkrörelsebegreppet och behandlar idrottsrörelsen som en folkrörelse under ”folkhemmets” första decennier 1945- 1960. Idrottsrörelsen har av Jan Lindroth beskrivits som relativ ideologilös, medan Johnny Wijk menar att idrotten har en tydlig konsensusideologi. LÄS MER

  4. 19. Sunt eller strunt : en innehållsanalys av två hälsotidningar

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Elin Hållén; [2008]
    Nyckelord :hälsotidningar; ideal; hälsa i media;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfte och frågeställningarSyftet med uppsatsen är att undersöka vad hälsotidningar anser vara viktiga faktorer för att generera en god hälsa och vad en god hälsa innebär, samt om det har förändrats under en tioårsperiod. För att undersöka det har en innehållsanalys av två olika hälsotidningar genomförts. LÄS MER

  5. 20. Att fostras i Sverige och Tanzania : en komparativ studie om värderingar och ideal i skolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Helena Linde; [2006]
    Nyckelord :Tanzania; fostran; ;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet har varit att ur ett komparativt perspektiv undersöka vilka samhällsmedborgare skolan i Sverige respektive Tanzania strävar mot att fostra eleverna till. Frågeställningarna var följande: Vilka värderingar och ideal lyfts fram i de båda ländernas styrdokument? Vilken är lärares syn på skolans fostrande uppdrag i allmänhet? Vad ska eleverna fostras till i idrottsämnet? Metod Två typer av undersökningsmetod har använts, dels en textundersökning av de aktuella styrdokumenten i vardera land, dels intervjuer av verksamma lärare. LÄS MER