Sökning: "individual education"

Visar resultat 16 - 20 av 2521 uppsatser innehållade orden individual education.

  1. 16. Barnmorskors erfarenheter av att genomföra hälsosamtal med gravida kvinnor som har obesitas - en intervjustudie.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Idah Hellman; Isabella Lockström; [2024]
    Nyckelord :Experiences; health conversation; midwife; obesity; pregnancy; Barnmorska; erfarenhet; gravida; hälsosamtal; obesitas;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vid inskrivning på Mödrahälsovården har andelen gravida kvinnor som har obesitas ökat de senaste tre decennierna. Riskerna för komplikationer ökar om kvinnan har obesitas när hon blir gravid. LÄS MER

  2. 17. Bemötande av anhöriga i samband med dödsfall : En allmän litteraturöversikt ur ett sjuksköterskeperspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Freja Grainger Staflin; Daniella Fornemyr; [2024]
    Nyckelord :Death; encounter; family-focused care; general literature review; nurses; relatives; Allmän litteraturöversikt; anhöriga; bemötande; dödsfall; familjefokuserad omvårdnad; sjuksköterskor;

    Sammanfattning : Bakgrund: I sjuksköterskors omvårdnad och ansvar ingår det att stödja anhöriga i individuella sorgeprocesser vid dödsfall. Enligt riktlinjer ska sjuksköterskor leda omvårdnadsarbete i samverkan med anhöriga. Däremot beskriver anhöriga i tidigare forskning att de upplever bristande bemötande från sjuksköterskor. LÄS MER

  3. 18. Biologin och naturkunskapens roll i kost- och hälsoundervisning. : En kvalitativ studie om målsättning och undervisningsstrategier från ett gymnasielärareperspektiv.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Céline Steib; [2024]
    Nyckelord :Food-related education; adolescents; biology; cross-curricular teaching; integrated curriculum; high-school; Kost- och hälsoundervisning; ämnesövergripande arbete; ämnesintegrerad undervisning; biologi; naturkunskap; gymnasiet; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : In Sweden, food-related education is vaguely incorporated in several mandatory high school subjects but not much is known about how it is incorporated in the biology and natural science subjects. This study aimed to understand how Swedish high school biology and natural science teachers approach and contribute to food-related education within and across subjects. LÄS MER

  4. 19. Sjuksköterskors erfarenheter av omvårdnad vid demenssjukdom : En litteraturöversikt med kvalitativ design

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Jimmy Segerås; Cornelia Sjöblom; Evelina Staafv; [2024]
    Nyckelord :Person-centred care; dementia; life story; nurse; care relation; Personcentrerad vård; demens; livsberättelse; sjuksköterska; vårdrelation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Globalt lever 55 miljoner personer med demenssjukdom. Mötet mellan sjuksköterskan och patienten med demenssjukdom sker i nästintill alla vårdsammanhang. LÄS MER

  5. 20. Musiken- ett guldkorn i undervisningen? : -Några pedagogers syn på musik som pedagogiskt verktyg i anpassad grundskola, inriktning ämnesområde.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Malin Wallin; Charlotte Lindén; [2024]
    Nyckelord :Special needs elementary school; participation; communication development; music; pedagogical tool;

    Sammanfattning : Expected knowledge contribution Expected knowledge contribution of the study is to visualize educators' perceptions of how they use music as a pedagogical tool and how they describe that it affects students' communication development. The study is also expected to contribute with knowledge about the importance of using music as a multimodal means of communication in special needs primary school Aim and research questions The purpose of this study is to visualize some educators' perceptions of how music as a pedagogical tool is used to contribute to communication development among students in special needs elementary school with a focus on subject area. LÄS MER