Sökning: "interkulturell pedagogik"

Visar resultat 36 - 40 av 176 uppsatser innehållade orden interkulturell pedagogik.

  1. 36. Säkerställs kvalitetsarbetet i förskolan? : En vetenskaplig essä om kvalitetsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ipek Erbayraktar Chamsine; [2020]
    Nyckelord :Education Leadership; Systematic Quality Work in Preschool; Kvalitetsarbete; pedagogiskt ledarskap; normkritik;

    Sammanfattning : The scientific essay begins with a figuration that will make the needs and guidance visible for the educator. This essay aims to investigate the educators work considering the quality process and where the systematic work take place, In relation to the guidance given by the preschool teacher and the principal of the preschool. LÄS MER

  2. 37. "Dom säger att alla är lika värda, men ibland känns det som vissa är värda mer än andra" : En studie om afrosvenska vårdnadshavares uppfattningar och upplevelser av bemötande och inkludering i förskolan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Åsa Heed; Yrsa Rasmussen Sporre; [2020]
    Nyckelord :intercultural pedagogy; afrophobia anti-blackness; inclusion; diversity; preschool; interkulturell pedagogik; afrofobi; inkludering; mångfald; förskola;

    Sammanfattning : The aim of this study is to explore the perception and experience of treatment and inclusion that Afroswedish parents have of the Swedish preschool. There are a few similar studies on the subject, but they are either coming in from another perspective or are focused on the theoretical aspect of the matter. LÄS MER

  3. 38. Interkulturell undervisning i grundskolans årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jessica Halén; [2020]
    Nyckelord :interkulturalitet; mångkulturalitet; religionsundervisning; so-didaktik; socialisationsprocess; undervisning; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 beskriver att de arbetar med interkulturalitet. Forskare framställer att interkulturalitet främjar alla elevers rätt till en likvärdig utbildning oavsett om du är invandrare eller inte. LÄS MER

  4. 39. ”Vi normaliserar att alla är olika.” : Om inkluderande arbetssätt i den mångkulturella förskolan.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Nellie Persson; [2020]
    Nyckelord :Mångkultur; inkludering; exkludering; interkulturell pedagogik; barnkonventionen; socialpedagogik;

    Sammanfattning : Följande examensarbete fokuserade på pedagogiken i förskoleklasser som består av mångkultur. Mångkultur har många tolkningar och i detta arbete är det format för barn med utländsk bakgrund och behärskar mer än det svenska språket. LÄS MER

  5. 40. Historieämnet och det dubbla uppdraget : En kvalitativ studie om blivande historielärares tankar omutveckling av historieämnet, i samband med implementering av värdegrundsuppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :Jessika Bergman; [2020]
    Nyckelord :Historiedidaktik; historiekultur; historiekanon; intersektionalitet; interkulturell kompetens; kön; sexualitet; etnicitet; värdegrundsuppdrag; det dubbla uppdraget; normkritisk pedagogik; historieundervisning.;

    Sammanfattning : The aim of this study has been to investigate future history teachers’ perspectives of the development of the subject of history, in conjunction with the democratic mission of the curriculum. Based on critically constructivist theories, the history subject is reproducing oppressive structures, especially related to gender, sexuality, and ethnicity, which is not in line with the democratic mission, teachers are obliged to comply with. LÄS MER