Sökning: "intertextualitet bilder"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden intertextualitet bilder.

  1. 1. Ny sjukdom, gamla bilder : En bildsemiotisk undersökning av parafrasers bildstrukturer och betydelser under coronapandemin

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Thi-Sofie Breding; [2023]
    Nyckelord :paraphrase; intertextuality; intermediality; semiotics; Covid-19 pandemic; Instagram; appropriation; visual culture; netnography; parafras; intertextualitet; intermedialitet; semiotik; coronapandemi; Instagram; appropriation; visuell kultur; netnografi;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to study the structures and contents of art paraphrases during the first year of the Covid-19 pandemic through semiotics, intertextuality and intermediality, to create an understanding of what the reuse, or appropriation, of art can mean and which roles it could play in a contemporary visual culture. To achieve this, six “Covid paraphrases” are analysed alongside a rich complementary material collected from November 2021—February 2023 through netnographic methods focused on the social media platform Instagram. LÄS MER

  2. 2. Miljöhänsyn i reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Elin Wallin; [2017]
    Nyckelord :Kommunikation; semiotik; reklam; intertextualitet; marknadsföring; communication; semiotics; advertising; intertextuality; marketing;

    Sammanfattning : Förmedling av olika budskap i reklam genom användandet av visuella retoriska begrepp är en metod som kan utföras på olika sätt. Syftet är att analysera hur visuella retoriska begrepp används för att förmedla miljöhänsyn i reklambilder. LÄS MER

  3. 3. Modelläsare i svensk resereklam Hur modelläsare konstrueras i annons, katalog och Facebookgrupp

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Kristina Larsson Ekman; [2013-06-28]
    Nyckelord :modelläsare; textanalys; legitimering;

    Sammanfattning : Uppsatsen visar vilka modelläsare som konstrueras i nutida svensk resereklam, närmare bestämt i tre resebolags dagstidningsannonser, katalogtexter och Facebookgrupper. Modelläsaren är textens inbyggda läsare, en social identitet som sändaren anpassar sin text efter. Resereklamens texter är multimodala. LÄS MER

  4. 4. Maria Fribergs kostymer : Om bilder i interaktion

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper, KV

    Författare :Nina Schwab; [2012]
    Nyckelord :Maria Friberg; bildanalys; semiotik; maskulinitet; intertextualitet;

    Sammanfattning : På en utställning på Fotografiska museet i Stockholm 2012 visades två av konstfotografen Maria Fribergs fotosviter tillsammans, Almost There (2000) och The Painting Series (2011). Syftet med uppsatsen var att undersöka huruvida bilderna påverkas av varandra. LÄS MER

  5. 5. Grammatik och ”övrigt”. En komparativ och kvalitativ studie om grammatikens roll i läromedel för ämnet svenska

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maria Alvevid; [2011]
    Nyckelord :Grammatik; läromedel; textanalys; pedagogiska lära;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet är att ge en bild av hur grammatiken framställs gentemot övriga avsnitt (här grammatik gentemot övrigt) imoderna läromedel i ämnet svenska. Den övergripande frågeställningen är; Hur presenteras grammatiken gentemotövriga avsnitt? Som tillägg finns den sekundära frågeställningen; Vilka attityder visar ämnets behandling i läromedelpå? En litteraturstudie har genomförts med tre olika läroböcker som underlag. LÄS MER