Sökning: "jämställdhet förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 286 uppsatser innehållade orden jämställdhet förskola.

  1. 11. Förskollärare och jämställdhetsuppdraget. : Förskollärares syn på jämställdhetsuppdraget och deras strategier för att motverka begränsande könsmönster i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :My Månsson; Maja Olsson; [2023]
    Nyckelord :Könsmönster; Jämställdhetsuppdrag; Förskola; Förskollärare; Feministisk poststrukturalism;

    Sammanfattning : Tidigare forskning och myndighetsrapporter visar att förskollärare upplever ett stort tolkningsutrymme och oklarhet i arbetet med förskolans jämställdhetsuppdrag. Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares syn på förskolans jämställdhetsuppdrag i relation till begränsande könsmönster samt vilka strategier de använder i arbetet med att motverka begränsande könsmönster. LÄS MER

  2. 12. Alla eldar behöver omsorg för att inte slockna : Förskollärares beskrivna förutsättningar för genus- och jämställdhetsarbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Amelia Bolinder; Marie Hirsch; [2023]
    Nyckelord :Gender; equality; conditions; preschool; preschool teacher; Genus; jämställdhet; förutsättningar; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Genusarbetet i förskolan handlar, bland annat om, att förskollärare måste ha ett medvetet förhållningssätt och kompetens. För att införskaffa detta krävs förutsättningar och stöd, vilket denna studies syfte är att undersöka. LÄS MER

  3. 13. Att bygga broar för en jämställd lärmiljö i förskolan : En studie om hur organiseringen av förskolans lärmiljöer kan användas som ett verktyg för jämställdhet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maja Nilsson; Jessica Stein; [2023]
    Nyckelord :Genus; barn; förskola; isärhållning; lärmiljö; fysisk miljö; material; organisering; könsstereotyp;

    Sammanfattning : Föreliggande studie fokuserar på hur förskolans lärmiljö kan organiseras för att motverka könsstereotypa mönster som kan påverka barns aktivitetsval. I arbetet med förskolans jämställdhetsuppdrag krävs en ständig reflektion om de normer som skapas i samspel med den sociala och fysiska miljön. LÄS MER

  4. 14. Förskollärares medvetenhet om den fysiska miljöns betydelse för jämställdhetsarbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Sofia Wahlund; Lina-Maria Wallinder; [2023]
    Nyckelord :children; gender; gender perspective; preschool; physical environment; barn; fysisk miljö; förskola; genus; genusperspektiv;

    Sammanfattning : Enligt förskolans läroplan (Skolverket, 2018) ska alla anställda i förskolan motverka stereotypa könsmönster. Forskning visar att det handlar om förskollärarens förhållningsätt till barn och verksamhet genom de styrdokument som förskolläraren ska förhålla sig till. LÄS MER

  5. 15. Vi sår ett litet frö : En kvalitativ studie om förskollärarnas tolkning av jämställdhetsuppdraget i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emmy Sandholm; Ebba Tollin; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhet; förskola; genus; jämställdhetsuppdraget; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare främjar och bejakar jämställdhet i sin yrkesprofession i förskolan. Forskningsfrågorna som studien har utgått ifrån är: På vilket sätt tolkar förskollärare jämställdehtsuppdraget? Hur arbetar förskollärare med jämställdhet i förskolan? Förskollärarnas egen tolkning av jämställdhet har studerats i relation till studiens centrala begrepp: jämställdhet och genus. LÄS MER