Sökning: "junior high school"

Visar resultat 16 - 20 av 126 uppsatser innehållade orden junior high school.

  1. 16. Jag älskar inte min kropp, men jag är glad att den finns, och att jag finns i den - En kvalitativ studie om tonårstjejers relation till kroppen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Hanna Hasselqvist; Kamille Lulu Benthien Kristensen; [2023]
    Nyckelord :teenagers; adolescence; girls; body; embodiment; tonåringar; flickor; kroppen; kroppslighet; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to explore adolescent girls’ relationships to their body through the concept of embodiment. Eleven female junior high school students aged 14-15 years old were interviewed about their experiences and perceived changes connected to their relationship with their body. LÄS MER

  2. 17. Högstadielärares attityder till litteratursamtal i svenskundervisningen – en enkätstudie om litteratursamtalen i högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zulfiu Arta; [2023]
    Nyckelord :Litteratursamtal;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar attityder till litteratursamtal i svenskundervisningen utifrån ett lärarperspektiv. Tidigare forskning visar att litteraturläsning är väsentlig för språkutvecklingen. LÄS MER

  3. 18. Högstadieelevers medskapande kraft : En kvalitativ studie om högstadieelevers formulering av feedback på det pedagogiska ledarskapet i undervisning.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Linde; [2023]
    Nyckelord :Agency; feedback dialogue; junior high school students; co-creation; pedagogical leadership; social constructionism; structure perspective; subjectification.; Aktörskap; feedbackdialog; högstadieelever; medskapande; pedagogiskt ledarskap; social-konstruktionism; strukturperspektiv; subjektifiering.;

    Sammanfattning : Uppsatsen bygger på en kvalitativ studie genomförd med fokusgruppsintervjuer och klassrumsobservationer för att undersöka hur högstadieelever formulerar feedback på det pedagogiska ledarskapet i undervisning. Studiens utgångspunkt är socialkonstruktionistisk och undersöker elever och lärares konstruerande av det pedagogiska ledarskapet och feedback, med fokus på dialogen, utifrån ett aktör-och strukturperspektiv. LÄS MER

  4. 19. Kan man få A i musik genom att spela Blinka lilla stjärna?! : Bedömning och betygssättning av enkla melodier är den likvärdig?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Niclas Johansson; [2022]
    Nyckelord :Music education; assessment; grading; equivalent assessment; junior high school; Musikundervisning; bedömning; betygsättning; likvärdig bedömning; grundskola; åk 9;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva variationen i hur musiklärare tolkar kunskapskrav i sin bedömning. Fokus ligger på hur de bedömer kraven på tajming i enkla melodier. Mitt mål var att undersöka om bedömningarna var likvärdiga, eller om inte vad som skilde bedömningarna åt. LÄS MER

  5. 20. Skolkuratorers arbete på högstadieskolor : En kvalitativ studie av skolkuratorers möjligheter och begränsningar för att främja ungdomars psykiska hälsa

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Amanda Finnhult; Maja Ekelius; [2022]
    Nyckelord :School counselor; high school students; mental illness; opportunities; limitations; resources; Skolkurator; högstadieelever; psykisk ohälsa; möjligheter; begränsningar; resurser;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to gain an increased knowledge of the work that school counselors carry out in junior high schools to promote mental health and what opportunities and limitations there are in the profession as a school counselor. The empirical material has been collected through six semi-structured interviews with school counselors who work at various junior high schools. LÄS MER