Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 468 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Var är papporna? : En studie om hur barnlitteratur kan användas i syfte att synliggöra och motverka könsmönster

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Salonen; Tina Talal; [2023]
    Nyckelord :Genus; normer; könsmönster; barnlitteratur; litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att lyfta fram kvinnligt respektive manligt föräldraskap i barnlitterära böcker och varför lärare bör presentera detta i skolan för att synliggöra och motverka könsmönster. Vår studie handlar om att utifrån barnlitteratur synliggöra och motverka könsmönster och detta har vi kopplat till ett genusperspektiv och litteraturdidaktiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 22. Att problematisera jämställdhet i japanska läromedel på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Maria Moriyama; [2023]
    Nyckelord :Japan; jämställdhet; japanska undervisning; japanska samhället och läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur temat jämställdhet diskuteras i japanska läromedel. Enligt Läroplanen för gymnasieskolan (Gy11) är jämställdhet ett av de grundläggande värdena som utbildningen i skolan ska förvalta. Undervisningen ska leda till kunskaper om könsmönster och hur könsmönster påverkar livsval. LÄS MER

  3. 23. "Det behöver skapas en verksamhet utifrånbarnens intressen och inte utifrån deras kön” : En studie om pedagogers uppfattningar om olika grupperingar i förskolan utifrån manligt och kvinnligt könsmönster

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Louise Alm; [2023]
    Nyckelord :Genus; grupperingar; kvinnligt; könsmönster; manligt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om pedagogers uppfattningar om grupperingar i förskolan. Jag genomförde semistrukturerade intervjuer med sex respondenter. Intervjuerna har sedan analyserats utifrån genusteori, med bland annat begreppen manligt och kvinnligt könsmönster. LÄS MER

  4. 24. Pedagogers motiveringar till arbetsområden inom teknik-undervisningen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Nathalie Strid; [2023]
    Nyckelord :Technology teaching; preschool; knowledge emphases; gender aspects; Teknikundervisning; förskola; kunskapsemfaser; genusaspekter;

    Sammanfattning : Syftet med denna intervjustudie är att bidra med kunskap om på vilka grunder pedagoger väljer sina fokusområden i teknikundervisningen. Syftet är även att belysa variationer i pedagogernas teknikkunskaper och uppfattningar av genusaspekter i teknikundervisningen. LÄS MER

  5. 25. Hur karaktäriseras genus i barnlitteratur? : En kvalitativ och kvantitativ genusanalytisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Zeliath; Rebecka Sjögren; [2023]
    Nyckelord :Children s literature; gender patterns; gender; norm; masculine; feminine; norm-breaking; Barnlitteratur; genusmönster; genus; norm; maskulin; feminin; normbrytande;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how gender is characterized in children's literature in the Swedish preschool. The research question is of great importance to investigate because the Swedish preschool operates as a social institution. LÄS MER