Sökning: "klädbranschen"

Visar resultat 6 - 10 av 170 uppsatser innehållade ordet klädbranschen.

  1. 6. Vad påverkas vi av vid hållbara klädval? : En kvantitativ studie om konsumenters köpintention gentemot hållbart producerade kläder

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Milotte Ekermann; Clara Hammarbäck; [2023]
    Nyckelord :hållbarhet; köpintention; miljöoro; TPB;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Datum:                             2023-05-30 Nivå:                                Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution:                       Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik,                                                                  Mälardalens Universitet Författare:                       Clara Hammarbäck & Milotte Ekermann                     Titel:                              Vad påverkas vi av vid hållbara klädval? Handledare:                    Lennart Haglund  Nyckelord:                      Köpintention, hållbarhet, miljöoro, TPB Forskningsfråga/or: Vilket samband finns det mellan konsumenters miljöoro och köpintention av hållbart producerade kläder? Vilka av de medhavda faktorerna har starkast påverkan på konsumenters köpintention? Syfte: Syftet med studien är att undersöka vad som påverkar konsumenters köpintention gentemot hållbart producerade kläder. Genom att ställa attityd, subjektiv norm, upplevd beteendekontroll, miljöoro och klädmärkning mot varandra presenteras ett resultat som kan hjälpa förstå konsumentens köpintention. LÄS MER

  2. 7. IF THE SHIT HITS THE FAN : En studie om krishantering ur ett ledningsperspektiv inom Klädbranschen under Covid-19

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Gabriella Larsson; Emma Magnusson; [2023]
    Nyckelord :crisis management; strategy in a crisis; the function of the strategy; flexibility; Covid-19; krishantering; strategi i en kris; strategins funktion; flexibilitet; Covid-19;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har marknaden präglats av flera kriser, som den globala finanskrisen, Covid-19 pandemin och det pågående kriget i Ukraina. Dessa kriser är inte de första och inte de sista som samhället kommer att möta. Kris har fått en förstärkt innebörd och företags krishantering kan vara avgörande för fortsatt överlevnad. LÄS MER

  3. 8. Digitala marknadsföringsstrategier med sociala medier för nystartade företag inom streetwear-klädbranschen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Kenan Omeragic; [2023]
    Nyckelord :Startup companies; social media; digital marketing; strategy; consumers.; Startupföretag; sociala medier; digital marknadsföring; strategi; konsumenter.;

    Sammanfattning : Titel: Digitala marknadsföringsstrategier med sociala medier för nystartade företag inom streetwear-klädbranschen.   Författare: Kenan Omeragic   Handledare: Christine Tidåsen   Nyckelord: Startupföretag, sociala medier, digital marknadsföring, strategi, konsumenter. LÄS MER

  4. 9. Konsten att bygga och stärka varumärken inom klädbranschen : Skapandet av ett hållbart och medvetet mode

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Daniella Boija; Axel Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Brand; branding; brand equity; brand identity; consumer; differentiation; purpose-driven marketing; Differentiering; konsument; varumärke; varumärkesbyggande; varumärkesidentitet; varumärkeskapital; syftesdriven marknadsföring;

    Sammanfattning : Studien ämnar undersöka hur fyra klädföretag bygger och stärker sina varumärken för att differentiera sig på en konkurrensutsatt marknad. Klädföretag valdes specifikt då branschen är unik med utmaningar och trender som kan påverka varumärkesbyggandet. LÄS MER

  5. 10. Motivating Generosity - Investigating Persuasive Strategies for Increasing Clothing Donations to Charitable Causes

    Master-uppsats, Lunds universitet/Innovation

    Författare :Hannes Bjurström; Arvid Andersson; [2023]
    Nyckelord :Persuasive Technology; Behavior Model; User Centered Design; Motivation; Encouraging Donation; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Today, the textile industry in Sweden is responsible for up to 1800 tons of textile waste per year, a poor use of resources that results in a negative environmental impact. Additionally, with the rise of fast fashion, which is characterized by rapid trend circulation and a clothing production that matches, clothes are discarded at a higher rate than ever before. LÄS MER