Sökning: "kommunikation mellan medarbetare och chef"

Visar resultat 1 - 5 av 97 uppsatser innehållade orden kommunikation mellan medarbetare och chef.

  1. 1. Mellanchefen & hantering av medarbetares motstånd mot förändring

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Elsa Berg; Alicia Bergström; [2024]
    Nyckelord :Middle manager; employee resistance to change; change aversion; change management; managing resistance to change.;

    Sammanfattning : Titel: Mellanchefen & hantering av medarbetares motstånd mot förändring Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Elsa Berg och Alicia Bergström Handledare: Emilia Kvarnström   Datum: 2024 - Januari   Syfte: Idag driver företag ständigt förändring- och utvecklingsarbeten och med förändringar kommer ofta motståndsreaktioner. Motstånd mot förändring från medarbetare behöver bemötas och hanteras för att förändringar ska kunna fortgå i verksamheter. LÄS MER

  2. 2. Den stressiga arbetsmiljön : Chefers stressförebyggande arbetsmiljöarbete

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Miranda Loberg Nelisse; Madeleine Östergren; [2024]
    Nyckelord :Mangers; employee responsibility; work environment management; work environment; stress; chefer; personalansvar; arbetsmiljöarbete; arbetsmiljö; stress;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur chefer med personalansvar arbetar med arbetsmiljöfrågor för att förebygga och hantera stress på arbetsplatsen. Studien använder en kvalitativ metod med semi-strukturerade intervjuer. Totalt genomfördes 7 intervjuer med 7 olika chefer med personalansvar. Samtliga intervjuer spelades in. LÄS MER

  3. 3. Förändrad chefsstruktur. En fallstudie om Sjukhusets organisationsförändring

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Caroline Trysberg; Ebba Kånge; [2023-07-04]
    Nyckelord :Organisationsförändring; chefsstruktur; delat ledarskap;

    Sammanfattning : Organisationsförändringar har visat sig vara viktigt att genomföra för att företag ska överleva och vara konkurrenskraftiga. Alla förändringar som genomförs görs i förhoppningen att organisationens processer ska bli ännu bättre och ännu mer effektiva än de var tidigare, men alla organisationsförändringar lyckas inte alla gånger. LÄS MER

  4. 4. Ledaregenskaper på distans, vilka egenskaper upplever chefer att de behöver utveckla?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Christina Danielsson Källmark; Andrea Forsberg; [2023]
    Nyckelord :Leadership; qualities; remote work; trust; communication; Ledarskap; egenskaper; distans; tillit; kommunikation;

    Sammanfattning : Distansarbete förväntas öka, vilket innebär att framtidens ledare bör kunna leda sina medarbetare på distans. Det finns en stor mängd forskning inom ämnet ledarskap men det är ännu oklart om aktuella ledarskapsteorier även kan appliceras på distansledarskap och det krävs mer forskning kring just ledarskap på distans. LÄS MER

  5. 5. Ledarskap som etablerar psykologisk trygghet i virtuella team. : En studie om hur chefer kan skapa psykologisk trygghet i virtuella team med inriktning på organisationer inom tech-branschen.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Elin Säfvenberg; Stina Sahlsten; [2023]
    Nyckelord :Leadership; psychological safety; virtual teams; Ledarskap; psykologisk trygghet; virtuella team;

    Sammanfattning : Det sätt organisationer generellt hanterar att vara uppdaterade och ligga i framkant är genom arbete i team. Det är välkänt inom tidigare forskning att arbete i team leder till högre grad av kreativitet och prestation, vilket möjliggör för att ligga i framkant. Till följd av covid-19 pandemin har arbete i team blivit mer komplicerat. LÄS MER