Sökning: "konflikter mellan pojkar och flickor"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden konflikter mellan pojkar och flickor.

  1. 6. Oro och Rädslor hos barn- Kan Krona/Klave testet identifiera de barn som drivs av rädslor eller oro?

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Magnus Nilsson Tapper; [2015]
    Nyckelord :Oro; Ångest; Rädslor; Effortful control; BIS; Social Sciences; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka testet Krona/Klaves användbarhet för att identifiera oro och rädsla hos barn. Testet syftar till att identifiera barn som drivs av rädsla och oro i konfliktsituationer genom att undersöka hur deras svarstid förändras när konflikten blir allt viktigare. LÄS MER

  2. 7. Konflikthantering i förskollärarutbildningen : En studie av kursplaner och kurslitteratur - ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Lundström; [2014]
    Nyckelord :konfliktdynamik; normer; makt; integrering av perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om blivande förskollärare utbildas i konflikthantering, hur denna utbildning formuleras samt om genus problematiserats i relation till konflikthanteringsundervisningen. Detta genom att granska utbildningsplaner, kursplaner och kurslitteratur från fem universitet i Sverige som erbjuder en förskollärarutbildning. LÄS MER

  3. 8. Med pojkar då smäller det, sedan är det klart : En studie om pedagogers syn på barnkonflikter ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Erika Espegren; Frida Henrikson; [2014]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; genus; förskola och förskoleklass;

    Sammanfattning : Studiens problemområde behandlar konflikthantering mellan barn på förskola och förskoleklass ur ett genusperspektiv. Syftet är att undersöka hur pedagoger som arbetar med 4-6-åringar i förskola och förskoleklass hanterar och förhåller sig till konflikter mellan barn ur ett genusperspektiv. LÄS MER

  4. 9. Samspel och samlärande på förskolans småbarnsavdelning : En observationsstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Mia Larsson; [2013]
    Nyckelord :communication; co-operative learning; friendship; interaction; play; preschool; socio-cultural perspective; toddlers; förskola; kommunikation; lek; samlärande; samspel; småbarn; sociokulturellt perspektiv; vänskap;

    Sammanfattning : Examensarbetets fokus är hur små barn mellan ett till tre år interagerar och samlär tillsammans i svensk förskola. Det övergripande syftet var att undersöka hur de yngsta förskolebarnens samspel, samlärande, kommunikation samt kamratrelationer gestaltas i lek och vardagliga situationer på förskolan. LÄS MER

  5. 10. Konflikter i förskolan - Ur ett genus- och miljöperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sara Andersson; Therese Dahlquist; [2012]
    Nyckelord :Genus; Förskola; Miljö; Konflikter;

    Sammanfattning : Abstract Detta examensarbete belyser konflikter i förskolan ur ett genus- och miljöperspektiv. Vi har gjort observationer på en avdelning på en förskola och intervjuat en pedagog. Vi undersökte om miljön har någon inverkan på att konflikter uppstår samt om det finns någon skillnad mellan pojkars och flickors lösningsstrategier. LÄS MER