Sökning: "konsument psykologi"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden konsument psykologi.

  1. 1. E-handel och Fysisk handel : En studie av konsumentbeteende och konsumentpreferenser inom handel och e-handel

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Ashton Papaioannou; Jesper Renberg; [2017]
    Nyckelord :consumer behavior; commerce; e-commerce; psychology; purchase behavior; konsumentbeteende; handel; e-handel; psykologi; köpbeteende;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att förklara vilka förutsättande faktorer (inom konsumentbeteende) som avgör varför en konsument väljer E-handel framför fysisk handel. Utifrån syftet formulerades tre frågeställningar: varför konsumenter föredrar att använda sig av e-handel, vilka typer av varor dominerar inom e-handeln, samt vilka typer av konsumenter väljer e-handel framför fysisk handel. LÄS MER

  2. 2. Lyxkonsumtion – behov eller intresse?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Oskar Britting; Eleni Gahnsby; Viktor Hansson; [2014]
    Nyckelord :Lyxkonsumtion; iögonfallande konsumtion; identitetssökande; konsumentbeteende; självbild; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Examensarbetets titel: Lyxkonsumtion bland svenska studenter Seminariedatum: 2014-06-05 Ämne/kurs: FEKH29 Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidat- nivå, 15 högskolepoäng Författare: Oskar Britting, Eleni Gahnsby, Viktor Hansson Handledare: Jon Bertilsson Nyckelord: Lyxkonsumtion, iögonfallande konsumtion, identitetssökande, konsument- beteende, självbild Syfte: Att utifrån läran om konsumentbeteenden förstå hur svenska universitetsstuden- ter förhåller sig till status- och lyxkonsumtion i kategorin kläder, skor och accessoarer, hur de väljer att visa upp detta för omgivningen, samt vilka underliggande behov för lyx- konsumtionen som existerar. Metod: Med utgångspunkt i hermeneutik, genomfördes en kvalitativ studie med semi- strukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Hur moralbedömningar av konsumtionsbeteende påverkas av socialt och tidsmässigt avstånd

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Charlotta Stavenow; [2012]
    Nyckelord :Tidsavstånd; moral; Construal Level Theory; moraliskt hycklande; konsument beteende.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Teorier om moraliskt hycklande framhåller att individer ställer högre krav på andras moral än på sin egen (Batson, Kobrynowics, Dinnerstein, Kampf & Wilson, 1997). I denna studie undersöks hur moraliskt riktiga man bedömer att egna och andras konsumentbeteenden är, samt om det förväntade hyckleriet påverkas av tidsmässigt avstånd. LÄS MER

  4. 4. Obehöriga transaktioner med betalningsinstrument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Akademin för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Andreas Bergström; [2010]
    Nyckelord :obehöriga; transaktioner; betalningsinstrument; kontokort; konsumentkredit; grov; oaktsamhet; särskilt; klandervärt; konsument; självrisk;

    Sammanfattning : Jag har i detta arbete undersökt hur rättsläget ser ut vid obehöriga transaktioner med betalningsinstrument. I denna undersökning har jag primärt utgått från ett konsumentperspektiv för att se hur konsumenter är påverkade och kommer påverkas av den lagstiftning som finns på området. LÄS MER

  5. 5. Design Av Produktdisplay För Butik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Christian Eriksson; [2009]
    Nyckelord :PUGH; QFD; Sustainable Design; konsument psykologi; semiotik; FMEA; semantik; current product sign;

    Sammanfattning : Detta projekt har haft som mål att utveckla produktdisplayer för användning i butiker i syfte att exponera produkter som smycken, solglasögon eller liknande. Projektet är utfört som ett examensarbete vid Mälardalens Högskola inom produktutveckling med inriktning formgivning. LÄS MER