Sökning: "kontroversiella sociala medier"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden kontroversiella sociala medier.
1. “Ja men nån kanske skulle tolka det fel, dom tror nog jag är rasse” : En fokusgruppsundersökning om gymnasieelever på samhällsvetenskapsprogrammets uppfattningar om undervisning i kontroversiella frågor.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Detta är en fokusgruppsundersökning om svenska gymnasieelevers uppfattningar om undervisning i kontroversiella frågor. År 2022 publicerade Skolinspektionen en granskning av undervisningen i kontroversiella frågor inom högstadieskolan och fann då flera förbättringsområden. LÄS MER
2. "The Bird is Freed" - En kvalitativ studie om social legitimitet på sociala medier
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Fem nyckelord: ledarskap, social legitimitet, sociala medier, Twitter, Elon Musk Forskningsfråga: Hur kan ledare använda sig av kontroversiella uttalanden på sociala medier för att skapa och upprätthålla social legitimitet? Syfte: Syftet med denna studie är att skapa förståelse för hur ett kontroversiellt språk och uttalanden på sociala medier, med Twitter som exempel, kan användas för att skapa och upprätthålla en social legitimitet. Detta görs genom att analysera ledaren Elon Musks tweets samt hur hans följare besvarar detta. LÄS MER
3. Var går gränsen för yttrandefrihet? : En kvalitativ studie av Tiktok och Instagrams gestaltning av koranbränningarna i Sverige år 2023
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : I denna studie utforskade vi framställningen av koranbränning på Instagram och Tiktok i Sverige under 2023 genom att analysera totalt 10 inlägg och 30 kommentarer. Syftet med studien var att belysa sociala mediers roll som plattform för nyheter och information, där kontroversiella ämnen snabbt sprids. LÄS MER
4. Victoria’s Secret vs samhällets ideal : En kvalitativ studie om om hur krisen 2018 påverkat Victoria’s Secret som varumärke och dess relation med konsumenterna
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)Sammanfattning : • Problemformulering och syfte: 2018 hamnade Victoria’s Secret i en kris. Krisen bröt ut när Ed Razek, före detta marknadschef för Victoria's Secret, gjorde kontroversiella uttalanden om transpersoner och om större modeller i en intervju. LÄS MER
5. Lyfts attityden av LYFTs marknadsföring? : En studie om hur individens attityd kan komma att påverkas av LYFTs marknadsföringsaktiviteter på Instagram
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Den här studien har studerat bolaget British American Tobacco ABs serie nikotinportioner LYFT. Nikotinportioner påminner om det traditionella portionssnuset men omfattas inte av de lagar som förhindrar marknadsföring av produkter innehållandes tobak. LÄS MER