Sökning: "kvantitativ metod samhällsvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser innehållade orden kvantitativ metod samhällsvetenskap.

  1. 1. Den uppkopplade generationen : -En kvantitativ studie på ensamhet bland 18-35 åringar

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Hofréus; Arvid Nilsson Landing; [2024]
    Nyckelord :Loneliness; Social media; Young adults; Ontological security; Gender; Gender socialization; Ensamhet; Sociala medier; Unga vuxna; Ontologisk trygghet; Kön; Genus; Könssocialisation;

    Sammanfattning : Levels of loneliness are high in young adults, meanwhile they are the most connected generations ever through social media. Potential links between loneliness and the increased use of social media is of sociological interest to study. LÄS MER

  2. 2. En jämförelse av genusnormer i Tomtebobarnen och Ska vi va?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Agnes Granberg; Michelle Kuru; [2023]
    Nyckelord :Elsa Beskow; Tomtebobarnen; Pija Lindenbaum; Ska vi va?; genusnormer; genusstereotyper; svenska; pedagogik; bilderböcker;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka genusnormer som synliggörs i bilderböckerna Tomtebobarnen (1910) av Elsa Beskow och Ska vi va? (2013) av Pija Lindenbaum. De valda bilderböckerna analyseras med hjälp av kvalitativ och kvantitativ metod samt begreppen ikonotext och Maria Nikolajevas tabell över kvinnliga och manliga egenskaper. LÄS MER

  3. 3. Representationsformer för multiplikation i läroböcker för åk 8 : En kvantitativ studie med fokus på multiplikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Roshin Aljizani; [2023]
    Nyckelord :Läroböcker; multiplikation; representationsformer.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera hur två utvalda läroböcker ger elever möjlighet att utveckla sin förståelse för multiplikation genom att granska representationsformer som används i läroböcker för åk 8.Denna studie är baserad på analysen av två läroböcker: Matte Direkt 8 samt Matematik Y. LÄS MER

  4. 4. “Med TAKK kan man nå fram även till den som inte med hörseln tydde vad du sa” : En kvantitativ och kvalitativ studie med frågan hur verksamma pedagoger arbetar med Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Michaela Zeitz; [2023]
    Nyckelord :TAKK; TSS; visuell kommunikation; key word signing; enkätundersökning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur och i vilken utsträckning yrkesverksamma pedagoger arbetar med TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation), samt om TAKK skulle vara aktuellt att implementera i högre grad i grundskolan. Genom studien fanns ambitionen att undersöka hur pedagoger i förskola och skola arbetar med TAKK, samt varför de arbetar eller inte arbetar med denna metod. LÄS MER

  5. 5. Tillit till statliga institutioner och riskuppfattningar : En pilotstudie om studenters syn på ett svenskt Natomedlemskap

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Diwan Adib Soran; Edvin Borg; [2023]
    Nyckelord :NATO; risk perceptions; trust in expert systems; the risk society and gender; Nato; riskuppfattningar; tillit till expertsystem; risksamhället och kön;

    Sammanfattning : Sweden is currently facing a paradigm shift in its security policy as it has applied for membership in the military alliance NATO. According to the current government, Swedish NATO membership is the best way to safeguard Sweden in light of Russia's invasion of Ukraine. LÄS MER