Sökning: "kvinnors beteende företag"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden kvinnors beteende företag.

  1. 1. “Jag gillar att vara omgiven av män, jag gillar deras sätt att tänka.” : En intervjustudie om 10 kvinnors upplevelser av att arbeta inom ett mansdominerat yrke

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Katrina Leice; Nerma Lojic; [2024]
    Nyckelord :women; IT; inclusivity; Kvinnor; IT-yrket; Inkludering;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte kvinnors upplevelser i sin yrkesroll och vilka strategier de använder för att anpassa sitt beteende för att balansera sin professionella roll med sin inre identitet. Genom semistrukturerade intervjuer med 10 kvinnor från två olika IT-företag undersöktes hur företagskulturen kan påverka kvinnors känslor om inkludering och karriärmöjligheter. LÄS MER

  2. 2. Hallå, behöver du verkligen den där? : En studie om interna och externa faktorers påverkan på impulsivt köpbeteende i den digitala modehandeln

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ida Nilsson; Emmy Jakobsson; [2021]
    Nyckelord :Unplanned purchase; e-commerce; digital buying-behavior; impulsive buying-behavior; affective influence; Oplanerade köp; e-handel; digitalt köpbeteende; impulsivt köpbeteende; affektiv påverkan 5;

    Sammanfattning : Den digitala utvecklingen i dagens samhälle ger konsumenter reklam och erbjudande vart de än kollar. Via sociala medier når företag lätt ut till sin målgrupp och kan med små medel påverka konsumentens behov. LÄS MER

  3. 3. Kan man köpa sig en ny mansroll?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Johanna Sellin; Malin Larsson; [2021]
    Nyckelord :hegemonic masculinity; gender stereotypes; counter-stereotypes; advertisement; cause related marketing; consumer behaviour; identity creation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Reklam existerar i nästan alla människors liv och företag kan genom sin marknadsföring vara en bidragande faktor till vilka normer som accepteras av samhället. Att undersöka attityder kring hur reklam kan påverka män och kvinnors identitet är således relevant eftersom vi lever i en konsumentkultur där kommersiella resurser är med och skapar våra identiteter. LÄS MER

  4. 4. Kvinnor och kapitalstruktur : Påverkar andelen kvinnliga styrelseledamötersvenska börsbolagsskuldsättningsgrad?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Matilda Lindeborg; Julia Holknekt; [2018]
    Nyckelord :Kvinnor; kön; styrelse; risk; kapitalstruktur; skuldsättningsgrad; Pecking Order;

    Sammanfattning : Kvinnor har länge varit underrepresenterade på maktpositioner i näringslivet, vilket har resulterat i att andelen kvinnor i svenska börsstyrelser är genomsnittligt lägre än andelen män. Det finns emellertid meningsskiljaktigheter i frågan om det är någon skillnad i hur män och kvinnor arbetar och påverkar företaget i fråga. LÄS MER

  5. 5. Ingen vet en hemlighet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Cerise Kjörning Pfannenstill; Sofia Lundgren; Lovisa Paulsson; [2017]
    Nyckelord :Earnings management; Jones cash flow modell; kvinnor; periodiseringar; risk; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel INGEN VET EN HEMLIGHET Seminariedatum 2017-01-12 Kurs FEKH89, Företagsekonomi: Examensarbete i finansiering på kandidatnivå, 15 högskolepoäng. Författare Cerise Kjörning Pfannenstill, Sofia Lundgren, Lovisa Paulsson Handledare Anna Glenngård Nyckelord Earnings management, Jones cash flow modell, kvinnor, periodiseringar, risk. LÄS MER