Sökning: "lärandeinnehåll"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet lärandeinnehåll.

  1. 1. Dinosaurier, dinosaurier, dinosaurier! : En kvalitativ studie om kontinuitet och progression inom barns naturvetenskapliga lärande inför övergången till förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sanna Heinola; Vanessa Hacker; [2023]
    Nyckelord :Kontinuitet; naturvetenskapsundervisning; progression; proximal utvecklingszon; samverkan; övergång;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra möjligheter och begränsningar för kontinuitet och progression i barns naturvetenskapliga lärande inför övergången från förskola till förskoleklass. Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Vad händer utanför förskolans fyra väggar? : En kvalitativ studie om förskollärares syn på undervisning utomhus på förskolegården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Sandberg; Tove Reinholdsson; [2022]
    Nyckelord :Teaching; planned teaching; spontaneous teaching; preschool teachers; preschool yard; outdoors; learning content; frameworks; approaches; teaching materials; proximal development zone; didactics; Undervisning; planerad undervisning; spontan undervisning; förskollärare; förskolegård; utomhus; lärandeinnehåll; ramar; förhållningssätt; undervisningsmaterial; proximala utvecklingszonen; didaktik;

    Sammanfattning : Utevistelse är en naturlig och central del i förskolans dagliga verksamhet, där förskolegården utgör den främsta platsen att vara på. Studien är kvalitativ och bygger på en metod med semistrukturerade intervjuer som genomförts med fem olika förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Matematiska resonemang i årskurs 1–3 : En studie om lärares erfarenheter av samspelet mellan lärare och elever i matematiska resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Ann-Helen Stålbring; [2021]
    Nyckelord :matematiskt resonemang; samspel; sociokulturellt perspektiv; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Elever behöver skapa tilltro till sin förmåga att använda matematik, då denna förmåga har betydelse för hur vi tänker och resonerar logiskt i vardagliga sammanhang (Smith & Stein 2014). Lärare har ett ansvar för eleverna i ett resonerande klassrum och behöver därför skapa ett lärandeinnehåll i samspel med eleverna, som ger dem de rätta förut­sättningarna att utveckla matematiska resonemang. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg- en möjlighet eller ett hinder? : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivning av digitala verktyg i förskolans undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maria Lundström; Johanna Sandelin; [2020]
    Nyckelord :Digital tools; preschool; teacher; didactics; Digitala verktyg; förskola; förskollärare; didaktik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att bidra med kunskap om vilka möjligheter och hinder förskollärare beskriver i arbete med digitala verktyg i förskolans undervisning. Genom ett didaktiskt perspektiv synliggörs förskollärares tankar kring ämnet och studien lyfter ramfaktorer som påverkar förskollärarnas möjlighet till att undervisa med digitala verktyg. LÄS MER

  5. 5. Kampkonst i skolan : En systematisk litteraturstudie om vilket lärandeinnehåll och vilka hälsoaspekter som kampkonst kan innefatta för idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Johannes Henriksson; [2019]
    Nyckelord :Kampkonst; pedagogik; lärandeinnehåll; lärandeprocesser; hälsa;

    Sammanfattning : Intresset för kampkonst influerade aktiviteter har ökat hos svenska skolungdomar. Dock visar forskning att en stor andel lärare i ämnet idrott & hälsa saknar kunskap om kampkonst, vilket har medfört att få känner sig bekväma att undervisa om det. LÄS MER