Sökning: "lärare folkhögskola"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden lärare folkhögskola.

  1. 16. Att välja skolan igen, kanske, trots allt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Mariana Andersson; [2015]
    Nyckelord :Skola; folkhögskola; skolavhopp; kvalitativ intervju; symbolisk interaktionism; socialkonstruktivism; signifikanta andra; primär och sekundär socialisation; kapital; habitus; makt; motstånd; tvång; samtycke; Social Sciences;

    Sammanfattning : Skolan är ett hett ämne i dagens debatt och problem som har lyfts fram på senare år är att svenska ungdomar lär sig för lite i skolan och att många hoppar av eller går ut gymnasiet med ofullständiga betyg. Uppsatsförfattaren arbetar själv som lärare på en folkhögskola och möter där framförallt unga vuxna som går där av ovan nämnda skäl. LÄS MER

  2. 17. Kunskap om att öva rätt - Fyra trumelevers syn på övning och faktorer som påverkar övningsresultatet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Filip Bensefelt; [2014]
    Nyckelord :folkhögskola; trumlärare; trummor; Övning; motivation; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; mål; Educationa science; Music Education; practicing; drums; drum teacher; folk high schools; goal; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur trumelever som studerar på folkhögskolor finner motivation till att öva samt hur deras kunskaper om övning ser ut. Vilken inverkan har deras trumlärare på motivationen att vilja öva och tar lärarna upp undervisning i övning i sin undervisning? Strukturerade intervjuer har genomförts med fyra musikstuderande trummisar som går andra året på folkhögskolor i Sverige. LÄS MER

  3. 18. Folkhögskola - en inkluderande verksamhet. Åtta deltagare berättar om sin skolgång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Eva Marie Bylander; [2013]
    Nyckelord :Berättelse; Folkhögskola; Inkludering; Personlig utveckling; Specialpedagogik; Vändpunkt; Lärare;

    Sammanfattning : En studie inom det specialpedagogiska området, där åtta unga vuxna från folkhögskolans Allmänna linje berättar om hela sin skolgång och vilka faktorer som påverkat deras studier både positivt och mindre positivt. Studien genomfördes genom halvstrukturerade intervjuer och med ett hermeneutiskt tolkningsperspektiv. LÄS MER

  4. 19. Konsten att hantera en dubbel yrkesroll - Fyra musiklärares syn på att kombinera lärarrollen med en aktiv musikerroll inom jazzgenren

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Jimmie Emmoth; [2012]
    Nyckelord :Music education; musician; music teacher; jazz; folkhögskola; academy of music; higher music education; professional role; musikpedagogik; musiker; musiklärare; musikhögskola; yrkesroll; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur rollen som aktiv musiker påverkar rollen som pedagog och tvärtom. Vilka möjligheter och begränsningar finns det i att aktivt musicera parallellt med att undervisa? Kvalitativa intervjuer har genomförts med fyra pedagoger verksamma vid högskola och folkhögskola inom jazzgenren. LÄS MER

  5. 20. Peripetin i berättelser om lärande av matematik - 29 röster från allmän linje på två folkhögskolor

    Master-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Barbro Enquist; [2012]
    Nyckelord :adults learning; mathematic; special education; turning points; anxiety of mathematic;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att öka kunskapen om vuxnas lärande av matematik och att förstå vikten av vändpunkter i lärande av matematik. I detta arbete har berättelser från 29 studerande på två folkhögskolor analyserats med en hermenuetiskt inspirerad metod och ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER