Sökning: "lärare folkhögskola"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden lärare folkhögskola.

  1. 6. “Jag antar att det handlar om att guida som en coach, leda som en ordförande och vara experten när det behövs”: En studie om handledning av låtskrivningsprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Terese Fredenvall; Aliette Tardy; [2021]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Coachning; Handledning; Musikskapande; Låtskrivning; Musikutbildning; Educational Science; Music Education; Guidance; Music creation; Songwriting; Science General; Performing Arts;

    Sammanfattning : When reading course plans for music classes or looking into the available music courses in the Swedish school systems’ pre higher and higher educations (gymnasium, folkhögskola and post gymnasium), the increased interest in creating music is shining through. Using Bennett’s (2012b) argument “if songwriting can’t be taught, it can certainly be learned” (Bennett, 2012b, s. LÄS MER

  2. 7. Prestera mera! : En diskurspsykologisk studie i lärares förhållningssätt till prestationsångest hos elever i musikundervisning på gymnasie- och folkhögskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Sofia Tåhlin; [2021]
    Nyckelord :Performance anxiety; Music education; Focus Groups; Discourse psychology; Prestationsångest; Nervositet; Musikundervisning; Fokusgrupper; Diskurspsykologi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa vilka olika diskursers som kommer till uttryck när musiklärare i gymnasie- och folkhögskolan talar om fenomenet prestationsångest hos elever och hur de arbetar med det i sin undervisning. Diskurspsykologi utgör den teoretiska grunden för studien och tillämpade datainsamlingsmetoden är fokusgrupper. LÄS MER

  3. 8. Digital kamratrespons i svenska som andraspråk : Design för ökat kollaborativt lärande inom mångkulturell vuxenutbildning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Veronica Granlund; [2021]
    Nyckelord :Digital peer response; Swedish as a second language; computer supported collaborative learning; computer assisted language learning; Digital kamratrespons; svenska som andraspråk; datorstött samarbete för lärande; datorstödd språkinlärning;

    Sammanfattning : Corona-pandemin har påverkat utbildningen på många sätt, inte minst för dem som studerar svenska som andraspråk. Interaktion, kommunikation och kollaborativt lärande är viktiga delar av språkinlärning och något som blivit lidande av den påtvingade distansundervisningen. LÄS MER

  4. 9. Check your ego at the door : En intervjustudie om prestige vid musikundervisning 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Evelina Höglund; [2020]
    Nyckelord :prestige; valuation; praxis; traditional music; classical music; music teaching; hermeneutics; interviews; prestige; värdering; praxisgemenskap; folkmusik; klassisk musik; musikundervisning; hermeneutik; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att vidga förståelsen för hur olika instrumental- och ensemblelärare inom klassisk musik och folkmusik upplever prestige. Detta undersöks i deras roller som både musiker och musiklärare. Därtill undersöks hur dessa musiklärare arbetar förebyggande mot negativ prestige i musikundervisning. LÄS MER

  5. 10. Praxisgemenskap av tonsättare – en studie av kompositionsutbildningen på en folkhögskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Markus Jullander; [2020]
    Nyckelord :Folkhögskola; Komposition; Musikpedagogik; Mästarlära; Praxisgemenskap; Situerat lärande; Utbildningsvetenskap; Återkoppling; Apprenticeship; Communities of Practice; Composition; Educational Science; Feedback; Folk High School; Music Education; Situated Learning; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här studien uppstod ur behovet av studier om kompositionsundervisning på högre nivå. Syftet var att undersöka hur lärarens och elevernas roller gestaltar sig i en kompositionsutbildning på en folkhögskola. LÄS MER