Sökning: "lärares förväntningar på specialpedagoger"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden lärares förväntningar på specialpedagoger.

  1. 1. "Det finns inga magiska formler" : En systemteoretisk förståelse av det specialpedagogiska samarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Therese Isberg; Helena Wiesel; [2023]
    Nyckelord :Professionellt samarbete; elevhälsoteam; specialpedagog; specialpedagogik; lärare; skola; systemteori.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om de faktorer som skapar framgång ilärares och specialpedagogers samarbete kring elever. Studiens frågeställningar är: “Vadanser specialpedagoger och lärare främjar sitt samarbete kring elever?” och “Hur förstårspecialpedagoger och lärare sitt och den andra partens ansvar för det specialpedagogiskasamarbetet?”. LÄS MER

  2. 2. Matematiklärares syn på muntlig matematikför elever med matematiksvårigheter : En innehållsanalytisk studie om stödjande faktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Anton Jacobsson; Johan Lundqvist; [2018]
    Nyckelord :Content analysis; teachers viewpoint; oral mathematical communication skill; mathematics; student with difficulties with mathematics; grade 9; national test; assesment; Innehållsanalys; lärares synsätt; muntlig matematisk kommunikationsförmåga; matematik; elever med matematiksvårigheter; årskurs 9; nationella prov; bedömning;

    Sammanfattning : Matematik har ett unikt ämnesspråk som elever behöver behärska både skriftligt som muntligt. Brister i den muntliga matematiska kommunikationsförmågan bidrar till att elever med matematiksvårigheter inte får godkänt betyg i matematik för årskurs 9. LÄS MER

  3. 3. Vad ska det leda till? : – En kvalitativ studie om lärares förväntningar på en ADHD-utredning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Emma Malm; Ulrika Folkesson; [2018]
    Nyckelord :ADHD; lärares förväntningar; specialpedagog; fenomenografi;

    Sammanfattning : Det finns idag en större kännedom om neuropsykiatriska tillstånd hos barn och efterfrågan på neuropsykiatriska diagnosutredningar ökar därför både i Sverige och resten av världen. Det är många gånger läraren som initierar en utredning. LÄS MER

  4. 4. Elever i beteendeproblem i skolan har också rätt att lära : En kvalitativ studie om specialpedagogers och lärares uppfattningar av elever i beteendeproblem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Susanne Svensson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studeraspecialpedagogers respektive lärares uppfattningar av vad beteendeproblem hos elever kan ha för underliggande orsaker och vilka faktorer de uppfattar som viktiga i arbetet med dessa elever. Vidare syftade denna studie till att bidra med ökad kunskap om vilka föreställningar specialpedagoger och lärare har om sina egna och varandras bidrag i arbetet kring dessa elever. LÄS MER

  5. 5. Ett möte med språklig sårbarhet -anpassningar och särskilt stöd i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Strömberg; [2016]
    Nyckelord :mötet med miljön; relationellt förhållningssätt; språklig sårbarhet; språkstörning; språksvårigheter;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att synliggöra ett möte med språklig sårbarhet i skolan och de pedagogiska anpassningar som vidtas för att underlätta mötet med miljön. I denna studie blir det tydligt hur viktigt positiva förväntningar på elever är liksom ett välfungerande samarbete mellan speciallärare/specialpedagog och övriga pedagoger. LÄS MER