Sökning: "läroböcker komparativ"

Visar resultat 1 - 5 av 109 uppsatser innehållade orden läroböcker komparativ.

  1. 1. Narrationen ett kallt hav och 60 år bort : En komparativ narrativanalys om kalla kriget mellan svenska och brittiska läroböcker från 1959 till 2020

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Albin Nensén; [2024]
    Nyckelord :Kalla kriget; Sverige; Storbritannien; narrativ; läroböcker; gymnasium;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how the narration between Swedish and British textbooks in history differs, with focus on the era of the Cold War. This study will also examine how the narration between countries has developed in history textbooks between 1959 and 2020, with three textbooks from each country. LÄS MER

  2. 2. Kristendomen tur och retur : En komparativ innehållsanalys om hur kristendomen förmedlats i läroböcker under perioden 1968–2018.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Mats Andersen; [2023]
    Nyckelord :Christianity; Tendencies; Comparison; Didactic questions; Gender; Textbook;

    Sammanfattning : This study focuses on how the religion of Christianity has been covered in Swedish textbooks between the years 1968 and 2018. The study further aims to compare and highlight the similarities and differences that time has had on how Christianity is covered, with regards to number of pages dedicated to the religion, what is said about the religion et cetera. LÄS MER

  3. 3. Islam i skolboken : En kvalitativ innehållsanalys och jämförelse av tre svenska religionskunskapsläroböcker för åk 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fabian Lundgren; Bell Stenberg; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Religionskunskap; Grundskola; Läromedel; Representation; LGR 22; Islam;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera tre läroböcker för årskurs 4–6 med utgång i Jacksons tolkande ansats för att se hur islam framställs i svenska läromedel samt hur väl det centrala innehållet i den nya läroplanen LGR 22 för årskurs 4–6 uppfylls. En jämförelse av de analyserade läroböckerna genomförs även. LÄS MER

  4. 4. Representationer av kemisk bindning i läroböcker : En komparativ innehållsanalys av läroböcker inom gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Mikael Gullstrand; [2023]
    Nyckelord :Degree project; educational sciences; didactics; chemistry education; chemistry; chemical bonding; text analysis; textbook analysis; content analysis; comparative analysis; Examensarbete; utbildningsvetenskap; didaktik; kemi; kemisk bindning; textanalys; läromedelsanalys; innehållsanalys; komparativ analys;

    Sammanfattning : Kemisk bindning är ett av de mest centrala begreppen inom kemin. Allt inom kemi handlar om interaktioner och transformationer mellan olika atomära, molekylära och joniska strukturer som resulterar i fysiokemiska förändringar. LÄS MER

  5. 5. ¡Que lo pases bien! En komparativ innehållsanalys : Konjunktiv och dess användning i läromedel för spanska för gymnasieskolan och vuxenutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Aleksandar Medak; [2023]
    Nyckelord :Grammatik; konjunktiv i spanska; kvalitativ text- och innehållsanalys; komparativ innehållsanalys; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med studien är att ta reda på hur konjunktiv ur ett komparativt och innehållsligt perspektiv beskrivs och behandlas i två läroböcker samt två grammatikböcker i spanska för gymnasieskolan och vuxenutbildning. Ytterligare ett syfte är att klargöra hur det som står i läroplanen för Moderna språk 4 relateras till de utvalda delar i dessa läroböcker och grammatikböcker. LÄS MER