Sökning: "läxor bedömning"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden läxor bedömning.

  1. 1. Fjärr- och distansstudier påverkan på gymnasieelevers aktivitetsmönster : En kvantitativ enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för rehabilitering

    Författare :rugia keinan; Andrina Zidane; [2021]
    Nyckelord :Adolescents Assessment of adaptations in the school environment BAS ; Learning environments; Occupational therapy; Participation in lessons; Arbetsterapi; Bedömning av anpassningar i skolmiljön BAS ; Deltagande på lektioner; Inlärningsmiljö; Ungdomar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur gymnasieelevers aktivitetsmönster påverkas i samband med studier hemifrån genom fjärr- och distans. En kvantitativ, deskriptiv studie utfördes för att samla in data genom en egenkonstruerad enkät. LÄS MER

  2. 2. Formativ planering : Elevers lärande i fysik genom kontinuerlig återkoppling

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Baris Ölcer; [2019]
    Nyckelord :Effect size; problem solving; student monitoring; formative assessment; course planning; feedback; homework; physics; high school; Effektstorlek; problemlösning; elevuppföljning; formativ bedömning; planering; återkoppling; läxor; fysik; gymnasiet;

    Sammanfattning : Både nationella och internationella undersökningar visar att svenska elevers studieresultat i fysik har försämrats. Syftet med denna studie är att undersöka om elever kan få bättre studieresultat om deras arbete enligt kursplaneringen kontrolleras kontinuerligt så att de är i fas med planeringen. LÄS MER

  3. 3. Användning av Formativ bedömning i matematik för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Viktor Segerlund; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar lärarens uppfattning gällande formativ bedömning samt lärares användande av skolverkets uppsatta riktlinjer inom formativ bedömning. Den formativa bedömningens huvudsyfte är att eleverna ska ta ansvar för sitt eget lärande och då öka sin utveckling i det egna lärandet. LÄS MER

  4. 4. Bedömning i Västerbotten och Österbotten : En kvantitativ studie om hur lärare bedömer matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Elin Herrmans; [2018]
    Nyckelord :Bedömningsmetoder; summativ bedömning; formativ bedömning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om vilka bedömningsmetoder lärare i årskurs 4 - 6 använder för bedömning av elever i matematik samt en jämförelse mellan en kommun i Sverige och en finlandssvensk kommun i Finland. Enligt forskning brister det formativa perspektivet på bedömning och summativ bedömning används mest, därför undersöks huruvida lärares bedömning är i linje med forskning. LÄS MER

  5. 5. Efterarbete är minst lika viktigt som förarbete : Lärares återkoppling på läs- och skrivläxor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnéa Törnblom; Michelle Brask; [2018]
    Nyckelord :läxa; förarbete; efterarbete; återkoppling; didaktik; bedömning; skrivutveckling; läsutveckling; formativ; summativ;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare arbetar med återkoppling på läs- och skrivläxor. Hur tas läxor in i undervisningen och hur används de för elevernas utveckling? Undersökningen har gjorts utifrån en kvalitativ metod där lärare både har blivit observerade och intervjuade. LÄS MER