Sökning: "lön kvinnor"

Visar resultat 6 - 10 av 129 uppsatser innehållade orden lön kvinnor.

  1. 6. Lönetransparensdirektivet - att hjälpa eller stjälpa svenskt jämställdhetsarbete? En rättsvetenskaplig undersökning av de rättsliga utmaningar i fråga om aktiva åtgärder, insyn och lönekartläggning som följer vid en implementering av direktivförslaget om lönetransparens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Elsa Axelsson; [2023]
    Nyckelord :EU-rätt; EU law; arbetsrätt; labour law; jämställdhetsrätt; gender equality law; lönetransparensdirektiv; pay transparency directive; rättsvetenskap; law; löneskillnader; gender pay gap; könsdiskriminering; sex discrimination; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Principen om lika lön för lika arbete för kvinnor och män har varit en del av EU-rätten sedan Romfördraget från 1975. Numera återfinns principen och förbudet mot diskriminering på grund av kön i såväl primär- som sekundärrätt. LÄS MER

  2. 7. Vad lockar Generation Y och Z till arbetet? : En kvalitativ studie om valet av arbetsgivare

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emilia Östlund; Filippa Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :Employer Branding; job search behavior; arbets- och organisationspsykologi; arbetsgivarvarumärke; Generation Y; Generation Z; motivation;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av de generationsskillnader som finns på arbetsmarknaden var syftet med studien att undersöka hur Generation Y söker arbete som anställd i en kommunal förvaltning i jämförelse med Generation Z. Studien genomfördes som en kvalitativ fallstudie och riktade in sig på en utvald svensk kommun. LÄS MER

  3. 8. Employer Branding : Hur kan företag eller organisationer utforma sitt varumärke för att skapa en attraktiv arbetsplats för de anställda?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Hannes Turesson; [2022]
    Nyckelord :Rekrytering; Employer Branding; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är det de mest attraktiva företagen som det går bäst för i bemärkelsen att de har flest personer som söker sig till organisationen samt att de lättare behåller sin personal. Denna studie vill ta reda på hur företag kan stärka sitt varumärke för att skapa en attraktiv arbetsplats för medarbetare. LÄS MER

  4. 9. Psykologiska kontrakt i plural : en kvalitativ studie av bemanningsanställda som har två arbetsgivare

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Andersson; Mira Petersen; [2022]
    Nyckelord :Arbets-och organisationspsykologi; bemanningsanställda tjänstepersoner; trepartsrelation; psykologiskt kontrakt; förväntningar;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur det psykologiska kontraktet upplevdes för arbetstagare som hade fler än en arbetsgivare. Ett målinriktat bekvämlighetsurval tillämpades. Totalt deltog 10 respondenter, tre män samt sju kvinnor vars åldrar varierade mellan 23 och 40 år. LÄS MER

  5. 10. Varför stannar kvinnor på mansdominerade arbetsplatser? : En kvalitativ fallstudie

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Matilda Berndtsson; Felicia Hansen; [2022]
    Nyckelord :Retention; Arbets- och organisationspsykologi; kvinnliga anställda; mansdominerad arbetsplats;

    Sammanfattning : Syftet med fallstudien var att undersöka kvinnors upplevelser av att arbeta på en arbetsplats där de flesta anställda är män. Mer specifikt syftade studien till att undersöka anledningar till att kvinnliga anställda stannar kvar på en mansdominerad arbetsplats. LÄS MER