Sökning: "lilla och stora historien"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden lilla och stora historien.

  1. 1. Historieläroböcker av god kvalitet : En kvalitetsundersökning av moderna historieläroböcker för gymnasiet

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :James Willetts; [2023]
    Nyckelord :Kvalitetsundersökning; historieläroböcker; kvalitet; läromedel; gymnasiet;

    Sammanfattning : The purpose of this research is to find out the quality of the following textbooks for the high school course history 1b, Tänk historia (TH), Bilden av historien 1b (BH) and Historia 1b: Den lilla människan och de stora sammanhangen (MOSS). The books quality is calculated by using the five analysis criteria’s: course and subject plan, graphic design, use of language, use of images, and tasks and forms of knowledge. LÄS MER

  2. 2. Lokalhistoria - ett sätt att få elever mer intresserade av historieämnet? : En kvalitativ intervjustudie ur ett lärarperspektiv

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sara Streling; Maria Sjöberg; [2021]
    Nyckelord :Lokalhistoria; lärarperspektiv; lilla och stora historien; undervisning; intresse;

    Sammanfattning : Studien har gjorts med syfte att undersöka forskningsläget samt mellanstadielärares uppfattningar huruvida elevernas intresse för historieämnet kan öka med hjälp av undervisning om lokalhistoria. Forskarna har inriktat sig på lärares uppfattningar om lokalhistoria och presenterar olika för- och nackdelar som lärarna pekar på, samt hur lokalhistoria kan användas i undervisning. LÄS MER

  3. 3. Att ta vara på lokalhistoria : En studie av lärares användning av lokalhistoria i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Matilda Malm; [2020]
    Nyckelord :Lokalhistoria; historiedidaktik; historiemedvetande; lärareperspektiv; elevmotivation;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på användandet av lokalhistoria i gymnasielärares historieundervisning. Den teoretiska ansatsen är historiedidaktiken och dess tre frågor Vad? Hur? och Varför?. Den andra teoretiska ansatsen är historiemedvetandets tankar om att historien förstås genom sambandet mellan dåtid, nutid och framtid. LÄS MER

  4. 4. "Är det nu vi pratar om?" : En kvalitativ studie om hur lärare på mellanstadiet förhåller sig till historisk tid.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Susanna Olsson; [2020]
    Nyckelord :history; history didactics; history consciousness; historical time; sequence; narrator; actor; canon; small story; big story; middle school; historia; historiedidaktik; historiemedvetande; historisk tid; sekvens; berättare; aktör; kanon; den lilla historien; den stora historien; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare på mellanstadiet förhåller sig till historisk tid. Fokus var de undersökta lärarnas utsagor om hur de resonerar kring sin egen och sina elevers förståelse för historisk tid samt om lärarnas resonemang kring användandet av artefakter i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Laroboken och genus -En undersökning av skolans dominerande läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Joel Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :Gender; Genus; Kön; History; Historia; Textbooks; Lärobok; Läroböcker;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis paper has been to study three textbooks from Historia 1b and their chapters about World War 2. The theory influencing the paper is the gender theory by Yvonne Hirdmann, and the studied books are Alla tiders historia 1b, Historia 1b – Den lilla människan och de stora sammanhangen and Perspektiv på historien 1b. LÄS MER