Sökning: "livsstilsbloggar"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet livsstilsbloggar.

  1. 1. Man måste bli kompis med sin kropp och hud

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Anna Svensson; [2023]
    Nyckelord :Critical Discourse Analysis; CDA; Fairclough; Skincare; Influencers; Influencer marketing; Blogs; Postfeminist; Neoliberalism; Systemic functional linguistics; SFL; Legitimation strategies; Van Leeuwen; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en explorativ studie om hur det går till när hudvårdsprodukter marknadsförs på svenska livsstilsbloggar. Med hjälp av kritisk diskursanalys (CDA) undersöker jag vilka strategier som skribenter på svenska livsstilsbloggar använder när de marknadsför hudvårdsprodukter, samt vilka diskurser som etableras och utnyttjas i blogginläggen. LÄS MER

  2. 2. Bloggspråkets stildrag och förändring : En studie av språkbruket i populära livsstilsbloggar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Fredrik Karlsson; [2019]
    Nyckelord :stildrag; talspråk; bloggspråk; språkbruk; förändring; dialogisk; livsstilsbloggar;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker språkbruket i livsstilsbloggar genom att analysera 48 blogginlägg under perioden 2006 till 2019. Syftet med studien är att försöka påvisa generella stildrag hos språket i livsstilsbloggar genom att undersöka aspekter som informationstät-/gleshet, tal-/skriftspråklighet, dialogiska inslag och tydligt värderande ord. LÄS MER

  3. 3. Göra kön på bloggen : En studie om framställningar och skapandet av ”kvinnan” på mode- och livsstilsbloggar

    Kandidat-uppsats, Institutionen för sociala och psykologiska studier

    Författare :Dennis Andersson; [2014]
    Nyckelord :”doing gender”; identety values; stigma; blog; blogging; “göra kön”; identitetsvärden; stigma; blogg; bloggande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur ”kvinnan” framställs och skapas på mode- och livsstillsbloggar. Detta har jag undersökt ur ett ”göra kön” perspektiv samt att jag använt mig av Goffmans teorier kring identitetsvärden och stigma. LÄS MER

  4. 4. Lyxfru som livsstil : Hur den kvinnliga konsumenten identifierar sig med livsstilen

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Elin Nilsson; Evelina Löfberg; [2012]
    Nyckelord :sociala medier; lyx; Livsstil; blogg; marknadsföring;

    Sammanfattning : Syfte:Uppsatsen syftar till att beskriva samt analysera hur svenska kvinnliga konsumenter uppfattar och förhåller sig till den presenterade livsstilen. Vidare är syftet med uppsatsen att ta fram en modell för analys av livsstil, med denna modell som verktyg kan vi analysera livsstil som presenteras via publicerade bilder i bloggar. LÄS MER

  5. 5. Livsstilsbloggar- En studie av affärsinriktade Internetdagböcker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Olivia Ahlström; Tina Aandalen; [2011]
    Nyckelord :analys; affiliate marketing; analysis; blog; lifestyle; blogg; livsstil;

    Sammanfattning : Syfte: Huvudsyftet med uppsatsen är att beskriva praktiken inom affiliate marketing ochbloggar inom livsstilssegmentet över en tvåmånaders period. Studien beskriver och framför defaktorer som krävs för att skapa och driva en blogg som attraherar läsare och annonsörer. LÄS MER