Sökning: "makt essä"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden makt essä.

  1. 1. Hur platt är platt? : En kvalitativ studie om icke-hierarkiska organisationer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Emma Lundström Wittenfelt; Lotten Stedt; [2023]
    Nyckelord :Flat organizations; non-hierarchical organizations; heterarchies; group theory; self-organization; teams; power dynamics; power structures; phenomenology; leadership; and organization.; Platta organisationer; icke-hierarkiska organisationer; heterarkier; gruppteori; självorganisering; team; maktdynamik; maktstrukturer; fenomenologi; ledarskap och organisation.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att förstå hur fenomenet platthet fungerar och upplevs i organisationer samt att få en ökad förståelse för självorganisering och formella och informella strukturer i icke-hierarkiska organisationer. En experimentell fenomenologisk studie gjordes på svenska platta organisationer med kriteriet få eller inga mellannivåer av chefer. LÄS MER

  2. 2. Samverkan - ett samarbete på olika vilkor. : En vetenskaplig essä om samverkan i grundskolan mellan fritidshemslärare och klasslärare.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Orhan Anar; Sofia Mårdh; [2023]
    Nyckelord :Collaboration; curriculum; after-school care teachers; classroom teachers; power; loyalty; loyalty conflict; hierarchy; samverkan; styrdokument; fritidslärare; klasslärare; makt; lojalitet; lojalitetskonflikt; hierarki;

    Sammanfattning : Syftet med denna vetenskapliga essä är att skapa en bredare och djupare förståelse kring problematiken med samverkan mellan fritidshemslärare och klasslärare. I läroplanen finns brister om vad samverkan ska innehålla och hur den bör utformas och vår gemensamma uppfattning är att det fortfarande finns brister i hur arbetet med samverkan sker. LÄS MER

  3. 3. Tre aktörer i Luleå, Tre rösträttsreformer : En uppsats om tre aktörers resa genom tre rösträttsreformer i Luleå stadsfullmäktige från 1900-1920 och deras bakgrund

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Gustaf Oja; [2021]
    Nyckelord :Tre aktörer i Luleå; Tre rösträttsreformer; Luleå stad 1900-1920; ANT aktörsnätverksteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet är att förstå hur tre aktörer nyttjade sin maktposition i sin politiska praktik och förklara varför. Vilka var dessa tre aktörer som hade makt i sekelskiftets politik i Luleå stad och varför hade de denna makt? Vilka frågor drev de och vad var motiven bakom att driva dessa frågor? Hur gick de tillväga för att förverkliga sina ambitioner i Luleå stadsfullmäktige från år 1900-1920? Metoden som används i uppsatsen är en kvalitativ innehållsanalys men även kvantitativa inslag kommer att finnas och en deskriptiv metod används för att beskriva källmaterialet. LÄS MER

  4. 4. "Du vet vad som gäller!" : En vetenskaplig essä om hur förskollärare förhåller sig till populärkultur i barns lek och samtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Julia Vettergren; [2021]
    Nyckelord :Popular culture; play; social constructivism; power; preschool; populärkultur; lek; makt; socialkonstruktivism; förskola;

    Sammanfattning : This scientific essay examines how preschool teachers relate to the subject of popular culture in preschool. The essay is based on two self-experienced stories from my workplace and from the preschool practice. LÄS MER

  5. 5. Familjeberättelser : En essä om fördelar och nackdelar med att alla i ett förskoleområde ska arbeta med samma metod

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Anna Teern; [2021]
    Nyckelord :method; power; play development; language development; practical knowledge; metod; makt; lekutveckling; språlutveckling; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : In this scientific essay, I investigate how pedagogues are affected by working with the method of family stories, which the principal has decided that all young children´s departmens shouldwork with. The method includes many parts and is tightly controlled. LÄS MER